Jak se obléct na loď
Možná se vám zdá tahle kapitola zbytečná, zvlášť když jedete s kamarády pohodovou vodu, opalování a žádné nechtěné koupání. Plavky, triko a klobouček…
Sjíždíme řeku a psssss… Pokud na vodu jezdíme často, budeme s pravděpodobností hraničící téměř s jistotou alespoň jednou v životě řešit tuto nepříjemnou situaci. Můžeme vás ale ubezpečit, že řešení je jednodušší, než se může na první pohled zdát. Přinášíme návod jak opravit nafukovací člun nebo loď krok za krokem.
Pokud zrovna neplánujeme koupit nový nafukovací kajak, nebo si nemáme možnost půjčit jiný, oprava svépomocí nás nemine. Na základě našich zkušeností máme několik rad k nezaplacení, abychom se s touto situací vypořádali co nejlépe. Není třeba toho znát příliš mnoho, postup je vcelku jednoduchý.
Nalezení místa, kudy z kajaku uniká vzduch, je první krok k úspěšné opravě. Stačí mít s sebou vhodné pomůcky a řešení problému to výrazně usnadní. Stačí mycí houba a pěnivý čisticí přípravek, například mýdlo či jar. Mýdlovou vodou potřeme povrch kajaku a v místě, kde se tvoří pěna, bude téměř jistě místo, kudy vzduch uniká. S potíráním začínáme od přední spodní části kajaku a poté pokračujeme na boční válce. Na těchto místech je pravděpodobnost úniku nejvyšší. Větší úniky jdou poznat podle unikajících bublinek i pod vodou.
Zamezíme úniku vzduchu nalepením záplaty. A nyní už samotná oprava. Potřebovat budeme:
Vypustíme vzduch ze vzduchové komory, kterou budeme opravovat. Opravované místo položíme na rovný povrch. Místo pořádně odmastíme a zdrsníme smirkovým papírem. Odstranění nečistot a zdrsnění povrchu zaručuje lepší výsledek lepení. Pokud nemáme nic na odmaštění, využijeme více smirkový papír. Následně vystřihneme záplatu odpovídající velikosti, tzn. od trhliny přibližně 1,5 cm k okraji záplaty. Záplata by měla být vystřižena do oblého tvaru, protože ostré rohy se rády odlepují. Na postižené místo i na záplatu naneseme ve velmi tenké vrstvě lepidlo a necháme ho krátce zaschnout. Poté záplatu nalepíme a silně přitiskneme. Ideálně zatížíme záplatu závažím. Síla přitlačení je důležitá a je určující pro kvalitu opravovaného spoje. K maximální pevnosti spojení dochází dle použitého lepidla většinou za 24 hodin, ale v nouzi lze s takto opraveným kajakem vyrazit během krátké chvíle. Je však třeba počítat s tím, že záplata v tomto případě může být pouze „na dojetí“.
Když je slunečné počasí a teplo, použijeme k přitlačení záplaty třeba horký oblázek. Prohřátí spoje uspíší jeho pevnost. Přestože jsme opravu v polních podmínkách provedli jak nejlépe jsme mohli, je dobré po návratu z výletu provést opravu znovu a kvalitně s potřebným vybavením.
Oprava kajaku není nic složitého a je to základní dovednost vodáka. Pokud se stane, že „píchneme“, určitě se nemusíme bát kajak pokusit opravit. Byla by škoda kvůli jedné malé dírce ukončit předčasně výlet.
Základní opravná sada je součástí každého paddleboardu nebo lodě. Lepidlo, PVC záplaty a černý utahovací klíč. Černý klíč je asi nejvíce používanou věcí, když slyšíte syčení nebo vidíte bublinky okolo nafukovacího ventilu. Nejde zde o díru, ale o drop-stitchová vlákna, která se při výrobě dostala k mechanismu ventilu. Stačí pootočit a vlákna se narovnají.
Pokud je poškození větší a na opravu si netroufáme, můžeme svoji loď zaslat do servisu nafukovacích člunů. Třeba do těchto:
TOMÁŠ GORKA – Třebíč, telefon +420730819867
HAMARI – Pražská 391, 54101, Trutnov.
BOATPARK – Sokolovská 359/146 , 180 00 Praha 8 – Karlín.
Sestavili jsme přehled obchodů, které ti opravdu poradí a pomůžou.
Všichni prodejci