Přeskočit na obsah

Už je to dlouho od dob, kdy se na Balt jezdilo na dovolenou pravidelně a skoro jako jediná možnost vyjet do zahraničí. Moře je studené a pojem „baltské léto“ ve vás nevyvolá zrovna touhu prozkoumávat jeho definici. Ale! Všechno je po dlouhé době zase poprvé. V mém životě doslova poprvé. Poprvé jsem vyjela do Polska. K Baltskému moři. Na nejprovařenější dovolenkovou destinaci postarších Němců – do Kolobrzegu, česky Kolobřehu.

Kolobrzeg – pláž, kolonáda, maják a hlavní centrum dění. Foto Robert Hajduk

Co nás to napadlo?

Možná víte, že naše sestersko-bratrská crew je právě polská (paddleboardguru_pl) a tak máme zaručené info o polských paddleboardových akcích a ideálních vodních spotech. Také na české paddleboardové závody občas zavítají polští závodníci, kteří přivezou nějaké info. K tomu se v českém závodním kalendáři zrovna naskytl volný víkend, než vyrazíme na Finále Českého poháru a když k tomu připočtete ještě slušnou masírku od zahraničních paddleboardových médií na super závod…plán na dovolenou k moři je tu. Planet Baltic SUP Race 2023 5-6.8.2023. Naše rodinné trio bylo rozhodnuté, ale nechtěli jsme jet sami, a tak jsme nadchli ještě pár dalších českých závodníků a oslovili pár našich juniorů na mezinárodní závody až se nás tam sešlo dvacet.

Baltské léto, #balticsummer, chvíli prší a pak se jde zase trénovat!

Česká výprava junioři 18 i masters 40+

Natrénovat vodní podmínky před závodem jsme vyjeli 5 dní před závodem v menší skupině složené ze tří juniorů a dvou trenérů zapůjčenou Toyotou Pro Ace od Českého paralympijského Výboru, jehož je ČFSUP členem. V průběhu týdne se k nám přidávali další závodníci až nás bylo na startu 20 Čechů. Prakticky pětina závodního pole s 90 účastníky. Moře hrálo velkou proměnnou a do poslední chvíle jsme nevěděli, zda ty užší karbonové paddleboardy, na kterých jezdíme na vnitrozemských flat vodách budou ku prospěchu nebo zda budeme muset vytáhnout široké nafukovačky, abychom jsme alespoň něco napádlovali. Naštěstí se projevilo mládí juniorů, které se nebojí žádné vlnky a v podstatě ani nepřemýšlí o tom, zda se zvládnou včas na vlně otočit nebo je to v opačném případě shodí do vody. Trénovali jsme plážové starty, výdrž na long distance a dynamickou jízdu ve vlnách na všechny způsoby.

Zleva: Ema Goruková (CKC Turnov), David Raab (TJ Kotva Braník, ČFSUP), Marek Fiala (TJ Lokomotiva Cheb), Jakub Petržílek (Pádlujte.cz SK), Marie Milotová (TJ Kotva Braník)

Planet Baltic SUP Race

Šestý ročník paddleboardového závodu, který pořádá místní organizátor z mksailing.pl. Závodu se účastnilo 11 zemí a 90 závodníků. 56 mužů a 29 žen. Formát závodu je blízký tomu českému – tři disciplíny: sprint, technical race, long distance a štafety. Samozřejmě s rozdílem mořské hladiny. Stejná jsou i pravidla závodění, a tak nás nic nepřekvapí. Z kategorií byla klasická hlavní OPEN a díky dostatečnému počtu byly vyhlašované i kategorie Masters 40+ a Junior do 18 let (na stejných tratích jako OPEN). Určitě závod doporučujeme jak divákům, tak případným závodníkům. Skvělá organizace (dodržování časového harmonogramu a prakticky všechno se odehrává online ve vašem mobilu a v angličtině) a péče o závodníka (oběd, voda, účastnické triko, účastnická medaile, welcome balíček). Oficiální web závodu.

Úspěchy vnitrozemců na moři

Celkem si Češi odvezli 17 medailí! V sobotu vyšlo počasí na jedničku. Jediný celý den, kdy nepršelo. Na pláži vlálo nespočet vlajek a byla zde možnost testování nafukovacích paddleboardů od paddleboardguru.pl a wioslujte.pl (polští bratři pádlujte.cz). Na programu byl sprint a technical race. Dopoledne nám foukal západní vítr a vlny šly kolmo na pláž, a tak se formát sprintu narovnal na 200 metrů směrem na pláž se startem vsedě/ vkleče a s cílem na vodě. Pro našince známý formát. Jediné, s čím bylo potřeba trochu počítat bylo správné načasování na vlny a co nejdéle se po nich svézt dolů. První kvalifikační rozjížďky na čas a pak rozřazení do finálových jízd.

Medaile byly!

Nejcennější kov vybojovala juniorská závodnice Linda Syrovátková z TJ Auto Škoda Mladá Boleslav, která vypádlovala celkové třetí místo v hlavní kategorii OPEN. Já jsem se dostala do finále A, ale při chvilkovém rozptýlení v polovině tratě, že možná utržím i čtvrté místo, se mi do flosny opřel nějaký malý vírek a vzápětí se z toho stalo 8. místo a pokus o triatlon. Zamrzí, ale ještě mě čekal technical race.

Sprint ženy OPEN, zleva: 2. místo Hanna Kaminska-Dziedzicka, 1. místo Marta Apanasewicz, 3. místo Linda Syrovátková

České medailové výsledky

Ženy – SprintMuži – Sprint
3. místo OpenLinda Syrovátková
(TJ Auto Škoda Mladá Boleslav)
2. místo JuniorMatyáš Soukup
(HUDY SUP Team ČB)
2. místo JuniorLinda Syrovátková
(TJ Auto Škoda Mladá Boleslav)
3. místo JuniorJakub Petržílek
(Pádlujte.cz SK Pardubice)
1. místo MasterTereza Hulswit Sázavská
(JBC SUP Club Jablonec n/Nisou)
1. místo MasterJaroslav Soukup
(HUDY SUP Team ČB)
2. místo MasterPetra Syrovátková
(TJ Auto Škoda Mladá Boleslav)
  

Odpoledne se vítr trochu stočil na severní, a i když to vypadalo, že moře je bez větších vln, byla tam jedovatá choppy water. V klasifikační rozjížďce na čas jsem neprozřetelně zůstala na úzkém boardu 22‘‘ a nejmíň desetkrát jsem se koupala. V té druhé rozjížďce na 2 kilometry se 6 točnými bójemi jsem si pak spravila náladu na SIC XRS 14’x24‘‘, které se také přezdívá „skříň“ pro svůj vzhled. Stabilita byla k nezaplacení a skříň si neúprosně razila svou cestu „čopem“ kolem bójí k cíli.

Vděčná závodnice pózuje se stabilní skříní SIC XRS 14’x24“

Ženy – Technical raceMuži – Technical race
1. místo MasterTereza Hulswit Sázavská
(JBC SUP Race Jablonec n/Nisou)
2. místo JuniorMatyáš Soukup
(HUDY SUP Team ČB)
3. místo MasterKateřina Trdlová
(JBC SUP Race Jablonec n/Nisou)
3. místo JuniorAntonín Sázavský
(JBC SUP Club Jablonec n/Nisou)
  2. místo MasterJaroslav Soukup
(HUDY SUP Team ČB)

Long distance z pekla

Nedělní long distance byl v ohrožení a také do poslední chvíle nejasný. Věděli jsme, že se blíží „baltic summer“ a že vlny budou velké, stejně jako vítr, který byl předpovězen na 45 km/h. Záložní varianta při velké nepřízni počasí byla přesunuta do mariny a na řeku (mají štěstí s tou řekou!). Startovat se mělo v 10:00 s tím, že závod bude na řece. V 8:30 padlo rozhodnutí, že to zkusíme na moři – vyjedeme z mariny na moře, že prý vlny budou metr až metr a půl, ale nebudou se lámat. Ok. Trochu stres z těch vln tam byl. Všichni začali měnit prkna za širší na variantu divoká jízda na moři.

Půl hodiny do startu se situace ještě vyhrotila, a kromě urputného deště, zesílil vítr a začaly se lámat vlny. Závod bude na řece. Start závodu se o hodinu posunul a všichni opět měnili prkna za užší na variantu 8 km po řece.

Nakonec řeka, ale také to nebylo zadarmo

Ale nebylo to tak vnitrozemské, jak bychom si představili. Nejtěžší byly první 2 kilometry marinou. Poslali nás kanálem směrem k ústí do moře. Houpalo to, až jsme málem chytali mořskou nemoc. Byl tak silný protivítr, že všichni měli co dělat. Já jsem byla opět na šířce 22‘‘ a celkově jsem měla co v tom vlnobití dělat. Nakonec mě to v poslední třetině zpomalilo tak, že jsem pádlovala už jen na místě a když jsem vyhodnocovala situaci, jak dlouho to ještě asi může trvat, začala jsem mírně couvat. Vzdala jsem, ale jako první! Za mnou pak do přístavu přijelo ještě několik závodníků, kteří na tom byli podobně jako já. Nicméně! Všichni další čeští závodníci včetně juniorů, kteří u nás jezdí vzdálenosti okolo 4 km a na tuto vzdálenost nejsou zvyklí, čelili těžkým podmínkám dál a nakonec dojeli. Pro mě jsou to velcí borci a respekt všem!

Long distance proti větru marinou směrem k moři. Foto Robert Gaurer

Ženy – Long distanceMuži – Long distance
1. místo MasterTereza Hulswit Sázavská
(JBC SUP Club Jablonec n/Nisou)
1. místo JuniorMatyáš Soukup
(HUDY SUP Team ČB)
3. místo MasterKateřina Trdlová
(JBC SUP Club Jablonec n/Nisou)
3. místo JuniorAntonín Sázavský
(JBC SUP Club Jablonec n/Nisou)
  2. místo MasterJaroslav Soukup
(HUDY SUP Team ČB)

Děkujeme!

Na českou výpravu na mezinárodní závod do Polska vyrazili závodníci z paddleboardových klubů: HUDY SUP Team ČB, TJ Kotva Braník Praha, JBC SUP Club Jablonc n/Nisou, Pádlujte.cz Pardubice, TJ Lokomotiva Cheb a CKC Turnov.

Je na místě poděkovat i našemu doprovodnému týmu Petr Cemperovi a Richard Wiesnerovi z paddleboardguru.cz a Snowboardelu, kteří přivezli dodávku plnou karbonových paddleboardů nejrůznějších rozměrů a modelů. Každý závodník vybíral a měnil, co hrdlo ráčilo. Postavili nám na místě i velký nůžkový stan od České Federace Stand Up Paddle a tak měla česká výprava opravdu kvalitní zázemí. Veliké díky!!!

Děkujeme i Českému paralympijskému výboru společně s Toyotou ČR za podporu rozvoje našeho sportu především pro mládežnickou kategorii. Bez zkušeností z mezinárodního prostředí a z moře bychom byli pouze poloviční paddleboardisté!

#sportjejenomjeden . Díky za zapůjčení velmi pohodlné a spolehlivé Toyoty ProAce!

A další díky patří i pořadateli Marcinovi Kocovi, který nás pěkně uvítal a zařídil nám úschovu paddleboardů na trénování před závodem.

A poslední poděkování, ale ne co do významu, patří našemu Márovi Fialovi ze závodního oddílu Paddleboarding Cheb, který se jako vždy postaral o organizaci celé naší české výpravy, předávání informací přes WhatsApp, grilování pro všechny, zamykání boardů na pláži a celkově udržování pozitivní nálady!

Uvidíme se 18-20.8.2023 na Finále Českého poháru v paddleboardingu 2023, kde bude i slavnostní vyhlášení této sezóny a dekorování vítězů.

Zajímá vás Kolobřeh z pohledu turistiky a poznávání včetně paddleboardingu?

Fotogalerie od Roberta Hajduka – Planet Baltic SUP Race 2023

Výběr s českými závodníky. A také foto od paddleboardguru.cz (to dokumentační…)

Bezpečně s paddleboardem k moři, i když jsme vnitrozemec z Česka. Souhrn vybavení, které byste měli mít v pořádku předtím, než se vydáte na moře. Proč? Protože bezpečnost je na prvním místě. Máte s sebou nezbytné vybavení a postarali jste se o sebe před jízdou?

Víte, že…

Podle platných zákonů v některých zemích týkajících se příbřežní plavby platí, že na běžných jednokomorových paddleboardech – tzn. že mají pouze jeden nafukovací ventil, se od břehu můžete vzdálit pouze na 200 metrů? Při větší vzdálenosti je z bezpečnostních důvodů povinné mít paddleboard dvoukomorový pro případ defektu. Dvoukomorový paddleboard, označovaný u výrobců jako „double chamber“ (zkratka DC) se skládá ze dvou komor a každá se nafukuje samostatným nafukovacím ventilem. Tento bezpečnostní prvek zaručuje, že při defektu jedné komory, nám zůstává nafouknutá ještě druhá komora, která slouží jako záchranná pomůcka. Pokud si tedy nafukovací paddleboard pořizujete na palubu vaší lodi, myslete na vlastní bezpečnost. Dvoukomorvý paddleboard doporučujeme i na rozsáhlé vodní plochy ve vnitrozemí.

Jak vypadá dvoukomorový paddleboard?

ZRAY Touring dvoukomorový plovák i na windsup

Než vyrazíte na vyjížďku na moře

Než vás pohltí nedočkavost konečně vyrazit, je třeba také nepodcenit přípravu a obeznámit se s tím, do čeho vlastně jdeme. Toto platí pro všechny případy, i když na paddleboardu chcete „pouze“ dovádět u pláže – dost často se stává, že zrovna změníte plány. Moře je silný živel a vaše modlitby Poseidon nemusí vždy slyšet.

Co si vzít s sebou na paddleboard

Jako první se namažte vhodným opalovacím krémem, 50kou nebo speciálním opalovacím krémem v tuhé tyčince. Pro život v moři je také dobré vybrat ohleduplný opalovací krém, který neničí život v moři. Často s označením „bio“. Dobrou alternativou je také obléci lycrové triko s dlouhým rukávem, které nás chrání před UV paprsky a zároveň chladí nebo nás chrání před větrem. Můžete zařadit i pokrývku hlavy a sluneční brýle na šňůrce.

Hydratujte.

Předtím, než jdete na vodu, řádně se zavodněte. Případně si tekutiny vezměte s sebou i na moře – vhodné jsou batůžky s vakem na pití tzv. „camelbag“, do kterého se vejde i mobil, opalovací krém a energetická tyčinka.

Mějte svého parťáka.

„Buddyho“ (čti badyho) nebo „sparing partnera“, přeci jen je to bezpečnější a druhá osoba vám dodá více psychické pohody. O tom, že se chystáte na moře řekněte i někomu dalšímu např. delegátovi anebo recepční na hotelu. Jistota je jistota.

Mobilní telefon.

Když už nastane situace, na kterou nestačíte a nikde nikdo, je třeba použít mobilní telefon. K tomu jsou vhodné voděodolné obaly na mobily, přes které dokážete ovládat i displej vašeho chytrého telefonu. Nemluvě o tom, že si můžete udělat památeční fotku v krásné zátoce.

Správně připravené sportovní vybavení.

Další záchranné pomůcky.

Pokud se vám nechce s sebou tahat záchranná vesta, existují například opasky značky Restube s nafukovací válcem, které vystřelí a nafouknou žlutý polštář při zatažení za očko na pásku.

A nezapomeňte na boty, protože písek a kameny při nastupování/vystupování.

Na moři s paddleboardem
Ostatní

Na moři s paddleboardem

  • Čas čtení 2 minuty čtení
  • 19. 5. 2023

Znalost terénu   Už jste u moře. Namazaní, natěšení. Ale nezapomněli jste ještě na něco? Trochu místopisu a obhlédnutí terénu předem neuškodí….


Znalost terénu  

Už jste u moře. Namazaní, natěšení. Ale nezapomněli jste ještě na něco? Trochu místopisu a obhlédnutí terénu předem neuškodí. Viděli jste mapu okolí? Víte kam se vydat, jakým směrem, na jak dlouho. Máte plán B? Máte hodinky, které vám řeknou kolik už jste upádlovali a jakou rychlostí?

Zátoky a skály 

Kromě toho, že si dáváme pozor, jestli zrovna nešlapeme na ježka, je třeba se také orientovat v čase a dát si pozor při případném prozkoumávání zátok a jeskyní, aby nás v nich neuvěznil příliv.  

Vítr 

Mezi základní pravidlo patří, že když vyjíždíme na moře, tak je vždy jistější vyrazit proti větru, abychom se bezpečně zvládli vrátit na místo začátku. V opačném případě, když na moři zjistíte, že se už nezvládáte vrátit proti větru, zamiřte přímo ke břehu a pak si zavolejte pomoc. V nejhorším případě půjdete podél pobřeží pěšky s paddleboardem pod paží. Pokud zdoláváte protivítr ve směru na břeh, můžete zmírnit odpor větru například tím, že budete pádlovat v kleče.

Mořské proudy 

Pokud se vám stane, že vás přemůže mořský proud a vy zjistíte, že vás to žene jiným směrem, než kterým chcete jet, zachovejte klid a pozvolna směřujte směr jízdy ke břehu. Respektive neplýtvejte silami při plavbě proti proudu, ani nezdolávejte proud kolmo, ale zvolte pozvolnější úhel a dostaňte se šikmo až na okraj proudu a poté z něj vyplujte pryč.

Lodě a provoz

Na moři také platí pravidla plavby. Otázka je, zda se jimi řídí i dovolenkové motorové čluny v režimu příbřežní plavby. V každém případě loď má před paddleboardem vždycky přednost. Pokud se pohybujete v přístavišti nebo u plavebních drah trajektů a dopravních lodí, dbejte zvýšené opatrnosti. Raději nechte loď přejet a počkejte v kleče. Pokud budete někdy potřebovat pomoc, dejte znamení lodi máváním pádla nad hlavou ze strany na stranu.

Aktuální stav mořské hladiny 

Moře a vítr žijí v cyklech a každé místo je něčím specifické. Většinou si užijete nejjednodušší pádlování po rovné hladině ráno před přílivem a při večerním odlivu při západu slunce, kdy se vyrovnává teplota pevniny a moře a je bezvětří. Když jdou čitelné jednosměrné vlny a přiměřené velikosti směrem ke břehu nebo podél pobřeží, je ideální trénovat jízdu ve vlnách a užít si trochu surfování s pádlem. Rozbouřená hladina neboli chop je na pohodové pádlování u moře nejtěžší a může se stát, že chytnete i mořskou nemoc. V každém případě je to dobrý způsob, jak posílit stabilitu a stehna.

Vybavení s paddleboardem k moři
Ostatní

Vybavení s paddleboardem k moři

  • Čas čtení 3 minuty čtení
  • 20. 6. 2023

Půjčit paddleboard v Česku nebo až u moře? Co se vyplatí více? Záleží i na představách vaší dovolené. Užívání si, popíjení drinků a válení na jedné pláži nebo máte spíše choutky na výlety a zkoumání místopisu?

Půjčit v ČR nebo až u moře?

Určitě se nevyhnete základní úvaze finance versus zavazadlo navíc. Ještě je dobré si uvědomit na jaké dovolené to budete – zda na jednom místě nebo budete každý den jinde. Jak se rozhodnout?

Na cestování a do letadla jsou ideální „lehké – light“ varianty paddleboardů do x kg. Aby bylo zavazadlo kompaktní, doporučujeme půjčit si třídílné skládací pádlo. A také si vyberte spolehlivou leteckou společnost, která vám neztratí zavazadla.

Autem typicky do Chorvatska nebo podobných přímořských destinací, je bez debat jednodušší počítat s místem na dva sbalené paddleboardy a ušetřit čas a peníze při shánění místní půjčovny.

Po stránce finanční je skoro pravidlem, že v zahraničí budeme všude platit v eurech ceny za půjčovné na jednu hodinu jako zaplatíme v ČR půjčovné za půl dne. Navíc budete muset risknout to, že v místě vaší dovolené třeba žádná půjčovna paddleboardů není, nebo jsou zrovna všechny vypůjčené.

1. Chcete jezdit denně nebo jen jednou za dovolenou?

2. Cestujete autem nebo letadlem?

Ultra Light paddleboardy Spinera pro cestování nalehko

Orientační ceník

Pro představu jsme udělali rešerši ceníků půjčoven v dovolenkových destinacích Chorvatska, Itálie, Portugalska, Francie, Německa i exotických destinací na druhé polovině světa. Pro porovnání s ceníkem českých půjčoven paddleboardů.

Průměrná cena českých půjčoven/ hodina: 1 hodina = 200 Kč

Vícedenní půjčení paddleboardu v Česku:
1 den: 400-500 Kč
Víkend: 800 Kč
1 týden: 2.100-2.300 Kč
2 týdny: 2.800-3.000 Kč

Zahraniční destinaceZahraniční půjčovna/  hodina
Chorvatsko13€ /325 Kč
Portugalsko15-20€ / 375 – 500 Kč
Itálie17-20€ / 400 – 500 Kč
Španělsko15-20€ / 375 – 500 Kč
Francie15-20€ / 375 – 500 Kč
Spojené království – Anglie13-20€ / 300 – 500 Kč
Irsko19-35€ / 475 – 875 Kč
Německo12-18€ / 300 – 450 Kč
Dánsko18 €/ 450 Kč
Austrálie13-30 €/ 300 – 720 Kč
Bali, Srí Lanka9 € / 225 Kč
Nový Zéland12-15€ / 288 Kč – 375 Kč
Ceníková rešerše z getmyboat.com 2023

A nezapomeňte se chránit před sluncem!

Co dodat závěrem. Snad jen, že ať se rozhodnete jakkoliv, nezapomeňte se důkladně namazat opalovacím krémem s vyšším ochranným faktorem. Doporučujeme 50ku a také šetrnost k přírodě. Opalovací krémy, které neobsahují škodlivé látky oxybenzon a ethylhexyl metoxycinamát a tedy a neškodí mořským živočichům, především řasám a korálům. Výborné jsou krémy na bázi zinku.

Pro obzvláště citlivé typy pleti a děti je bezpečnější obléct si triko s dlouhým rukávem – lycru. A nezapomeňte také po každém ježdění na moři vypít dostatek vody. Nevěřili byste tomu, kolik jste spolykali slané vody a kolik z vás vysálo slunce.


Paddleboard, ze kterého budou mít u moře radost malé děti i rodiče. Ve dvou je to zábava a co teprve s pozorovacím okénkem. Průzračná voda je podmínkou.

Glamping v kempu Omišalj

Na konci září jsme vyrazili na testování paddleboardů k moři do Chorvatska. Počasí nám přálo a teploty přes den byly kolem 22°C. Nikam daleko na jih jsme necestovali, jen jsme přejeli most z pevniny na ostrov Krk a zakempili jsme v nejbližším, a prý i jedním z deseti nejkrásnějších chorvatských kempů, v Omišlalj. Ubytování v apartmánech-buňkách bylo luxusní, nazvala bych to už glampingem. Vše čisté a opečovávané, moderně zařízené s kompletním vybavením, wi-fi v celém areálu, farma-zoo, několik hřišť pro děti, bazén s restaurací, obchůdek, procházka do místní chorvatské buše s pastvinami a všudypřítomná kořeněná vůně „maggi byliny“ Smilu italského.

Zátoka byla malá s krásně průzračnou tyrkysovou vodou a pláž kamenitá. Už několikátou po-sezónu se sem sjíždějí prodejci a paddleboardová média, aby se seznámili a na vlastní nohy vyzkoušeli nové modely paddleboardů pro další sezónu. Spočítat jsem to nedokázala, ale byla to opravdu velká „halda“ a změť nejrůznějších barev a designů. Mezi nimi i drop-stitchové kajaky. Ani to nešlo všechno ojezdit za těch pár dní! Tak kde začít?

Hydro-Force Panorama

Jelikož jsme s sebou měli dvouletý dítě, tak bylo třeba vybírat paddleboardy, aby byla zábava pro všechny. Jenže naše dítě už do vody moc nechtělo. „Ne, pebjojd! Ne, do vody!“ Klasický „toddler“ – běhá nejraději nahatý, chce dělat jiné věci než vy, dlouho nevydrží s pozorností a pak vám brečí nebo usne.

Vybírala jsem si nějaký univerzální široký allround, abych kdyžtak ustála nečekané nestability a dítě se nemuselo koupat. A pak mě zaujal jeden žlutý, se zvláštní špičkou – byla na ní překrytá čtvercová část. Určitě okénko na pozorování! Odepla jsem tu plachtu na suchý zip a opravdu – ve špičce paddleboardu bylo okénko na pozorování podmořského života. Do té doby moje dítě nechtělo do vody, ale když jsem mu dala příslib prohlídky rybiček pod vodou, bylo rozhodnuto.

A jízdní vlastnosti? Byla jsem mile překvapená, když jsem zjistila, že paddleboard je trochu delší než klasický univerzální allroundový paddleboard, že je to s délkou 11‘2‘‘ spíše touring, který se hodí i na delší výlety, protože trochu více klouže kvůli své délce. Pro mě to byla čistá radost, která se násobila zájmem dítěte.


Parametry Hydro-Force Panorama 11’2″x35″

Délka: 340 cm, Šířka: 89 cm, Tloušťka: 15 cm
Nosnost: až 150 kg
Doporučený tlak: 13PSI
Vybavení: síťky na bagáž, transportní batoh, skládací hliníkové pádlo, vysokotlaká pumpa, opravná sada, leash, odnímatelná zasouvací flosna
Rozměry složeného plováku v bagu: Výška: 95 cm, Šířka: 65 cm, Tloušťka: 17 cm

TIP: Dokoupila bych kajakové sedátko, aby dítě mělo pohodlnější posed, když už nebude chtít ležet na břiše. Možná to bude chtít přilepit i dvě očka na zadní uchycení sedačky.


Městečko Omišalj i zbytky římského města

Omišalj je 5 minut autem od kempu a mapa ukazovala i nějaké historické body. Tak jsme se vydali na krátký výlet. Městečko se nachází na skále a má malebné náměstíčko s kostelem. Můžete si tam sednout i do místní restaurace zaměřené na ryby a mořské plody s nabídkou lokálního vína Budeč, které vyrábí přímo její majitel. Když se propletete pitoreskními uličkami kousek dolů, tak se dostanete až na vyhlídku s romantickým západem slunce a pohledem dolů do zátoky s malým přístavem, restaurací a ruinou hotelu z let 1920. Tam se rozhodně musíme vydat na paddleboardech!

TIP: Pokud chcete na zajímavý krátký výlet po okolí, můžete se s Omišalje vydat na poutní stezku po vyskládaných kamenných cestách olivovými háji a pastvinami pro ovce. A až úplně na konci zátoky u vody narazíte na zbytky starokřesťanské baziliky a fóra ze zaniklého římského města Fulfinum Mirine.

10 km na kafe a zmrzlinu

Další den se naskytla příležitost a spolu s dvouleťačkou ve vestě jsme na Panoramě s koukacím okénkem vyrazili směr přístav Omišalj. Doprovod nám dělal manžel na carbonovém pevném paddleboardu. Bohužel jsme si s sebou nevzali nic víc než pití a kreditku. Bylo to za druhou zátokou od kempu a tak jsme mobily nechali v kempu. Škoda! Chybí mi ty fotky, kdy jsme po 5 kilometrech vyvázali naše dva paddleboardy v přístavu a pak taky gastrofotka dvě kafíčka, zmrzlinka a palačinka se šlehačkou.

Stalo se nám tam i jisté faux pas plynoucí z naší nepřipravenosti na různé scénáře našeho mini výletu. Odstartovalo to tím, že si dvouleťačka rovnou objednala zmrzlinu a s manželem se zapomněli kouknout, zda se tam dá platit kartou. Nedalo. Celé to skončilo ale velmi mile s kladnými body pro vstřícný a milý chorvatský přístup k turistům. Číšník nás ujistil, že to není problém, ať si objednáme víc a přijdeme zaplatit další den.

Celý výlet jsme měli na tři hodiny – hodina pádlování tam, hodina na hodování a užívání na krásné plaze s cukrárnou a restaurací v přístavu a hodina pádlování zpátky do kempu s usínajícím dítětem a se západem slunce v zádech. Rodinný quality time jsme si splnili na 100%.

Jak si paddleboard užijí dospělí?

Kromě toho, že máte radost s dítětem…Pokud se na paddleboard vydáte sami, určitě se ve vás probudí zvídavost. Ve mně to vyvolalo vzpomínky na nafukovací lehátka s okýnkem, na kterých jsem v dětství brázdila Lipno. S tím, že na Panoramě a na moři je tato zábava ale o mnoho úrovní výše:

Tak co? Nechybí vám takový paddleboard k moři?

Máte podobný cestopis, o který byste se chtěli podělit? Neváhejte a napište nám do redakce na info@paddleboardguru.cz

Paddleboarding v italském Bari za dvě hodiny

Máte na vaší dovolenou požadavky typu: na písečné pláži, paddleboarding na moři, malebná architektura, místní trattorie, lasagne, kafíčka, a aby to bylo blízko? Leťte z Prahy do Bari. 

Přímý let z Prahy do italského Bari trvá 1h:45min. Ideální pro lidi, kteří rádi cestují, ale nechtějí na cestě v autě strávit celý den. My jsme letěli ještě se dvouletým miminem, takže značka ideál!

Krátce o Bari, starém přístavním městě

Přístavní město Bari je hlavní město regionu Apulie. Se 400 tisíci obyvateli je na jihu Itálie druhým největším městem hned po Neapoli. Omývá ho Jaderské moře (Adriatico) a do jeho velkého přístavu přijíždějí nákladní lodě, ale i výletní lodě a trajekty – nejčastěji směr Albánie a Chorvatsko, které jsou nejblíže.

Bari je rozdělené na dvě části. Staré město, kde najdete všechnu historii a architekturu včetně italských úzkých uliček. Místní obyvatelé vám zde prodají od ovoce a zeleniny, přes suvenýry až po nejzásadnější artikl z Bari – ručně dělané těstoviny (nejčastější tvar „orecchie“ – takové uši). V Bari je také všudypřítomná zbožnost. Najdete zde nespočet kostelíků až po katedrálu hlavního patrona Bari sv. Mikuláše, jehož sochu sem dovezli námořníci odněkud z Turecka. A v každé uličce a na vstupních dveřích si můžete vyfotit sbírku všech svatých v nejrůznějších aranžích za prosklenými výklenky. Druhá polovina Bari je moderní, kde se nadchne nejeden shopaholik. Obchody tu mají všechny světové značky oblečení a kosmetiky a vše je v odvážnějších designech, které si na sebe troufne obléct každý druhý Ital.

Do starého Bari jsme jezdili každý den před nebo po tréninku na kafíčko a lasagne do místních tratorií autobusem. Celodenní lístek stojí 2,50 EUR a z okraje (bydleli jsme v garsonce vedle majáku) do centra to trvá 12 minut.

Tip jak si objednat kafe v Itálii

Pár dní jsme měli problém si objednat správnou velikost kafe. Nakonec bych to shrnula, že výrazy: espresso, doppio, lungo, normale, ristreto, (dokonce jsme jednou řekli i piccolo!) je prostě to nejmenší kafíčko. Když chcete alespoň šálek o 100 ml (jako já), tak se nestyďte říct AMERICANO!

Tip číslo dva o jídle a pití

Tagliere – takovéto moravské prkénko s pokrájenými salámy a sýry, ale říkají tomu talířek.

Frittura mista – mix smažených mořských potvor

Naše cesta – rodinná dovolená i závody

Naše cestování se už posledních pár let nabaluje na paddleboarding. Cestujeme tam, kde se dá pádlovat. Cesta do Bari začala minulý rok po mezinárodním závodě v Praze Prague Paddle Fest, kdy jsme hostili v naší loděnici na Braníku jednoho ze současných světových top závodníků Davide Alpina. Ten nás pozval na oplátku do Bari a když poté série Euro Tour oznámila, že jeden ze závodů se bude odehrávat právě tam, vše do sebe zapadlo. Podařilo se mi najít levné zpáteční letenky a domluvit si půjčení dvou pevných paddleboardů v místním klubu „Big Eye SUP Scuola di Stand Up Paddle“, kterým už rovnou na začátku chci moc poděkovat za péči a přátelskou atmosféru. Srdíčka pro Annu, Massima, Micheleho a Vincenza!

Co jsme vezli – dva dospělí a mimino

V ceně letenky od RyanAir:

2x příruční kufřík do letadla (10kg),
2x batoh (10kg),
kočárek

Extra:

1x 20 kg zavazadlo na odbavení,
1x sportovní zavazadlo (dvě pádla v obale + velký golfový deštník). Vyšlo nás na 90 EUR včetně zpáteční přepravy.

Tréninková příprava před závodem Euro Tour

Jelikož jsme suchozemci a největší vlny v Čechách potkáváme leda tak od přívozu na Vltavě naplánovala jsem náš pobyt jako tréninkovou přípravu na mořské podmínky se závěrečným závodem. Z předchozích závodních zkušeností na moři vím, že pokud si chcete alespoň trochu být jistí, že závod dokončíte, je třeba se na vlny aklimatizovat. My jsme navíc měli půjčená prkna, která jsme neznali. Ale já si myslím, že zkušený paddleboardista by měl umět jezdit na všem! A navíc jsem byla ráda, že máme na čem jezdit. Oba jsme dostali flatdecky (rovná paluba) o šířce 26‘‘ (doma jezdíme 22-23‘‘). Já 12‘6‘‘ a manžel 14‘‘ délky. Byla jsem ráda za širší modely, nemusíte řešit stabilitu na vlnách a soustředíte se na jízdu.

Celá příprava probíhala v místě plánovaného závodu se základnou na písečné pláži Il Trampolino. Lodní doprava zde nebyla nebezpečná – obrovské lodě jste viděli dlouho dopředu a občas projel rychlý člun nebo skútr (ovšem je třeba říct, že jsme zde byli týden předtím, než začala plážová sezóna).

Moře se každý den měnilo – první den na uvítanou jsme dostali ochutnat vlny, které jsou obzvláště záživné při jízdě z boku a také jsme si hned mohli procvičit cit pro surfing na břeh. Občas se nám dělalo špatně a když jsme se chvíli zamysleli, už jsme byli ve vodě. Nicméně vyskakování z vody na board bylo díky vyšší hustotě mořské vody, tak rychlé, že jsme si toho ani nevšimli. Další dny se moře začalo uklidňovat až do úplně rovné hladiny a bezvětří. A nakonec v den závodu nám to celé načechral Mistrál, takže jsme měli „docela přívětivé“ mořské podmínky.

Paddleboardový klub i půjčovna Bigeye Scuola di Stand Up Paddle

Své místo mají ve starém přístavu hned vedle rybího trhu. Kromě pravidelných tréninků s velmi početnou mládežnickou základnou, pořádají i workshopy a vyjížďky na paddleboardech v doprovodu trenéra. Pokud plánujete paddleboarding v Bari určitě doporučujeme se na ně obrátit. Zúčastnit se můžete i paddle jógy s Annou Occhiogrosso, podle které je klub pojmenovaný.

Navštivte https://www.facebook.com/BigEyeSUP.SURFINGBari

Setkání se starými známými

Dva dny před závodem začali přijíždět další závodníci a pořadatelé Euro Tour. To je to, co mám na paddleboardingu ráda – potkávání nových lidí a vytváření přátelských vazeb díky společným zážitkům, a hlavně ten pocit radosti, když se po delší době s nimi opět vidíte. Aloha! Stihnete si říct pár zásadních novinek, rozebrat trochu pádlování a sportovní materiál, zapádlovat společně, a hlavně udělat si nějaké fotky do rodinného archivu.

Vrchol naší cesty – paddleboardový závod Big Eye Euro Tour

Na první Euro Tourový závod této sezóny se sešlo poměrně hodně účastníků – pouze v hlavní kategorii přes padesát závodníků. Nejsilnější zastoupení měli italští jezdci včetně dětské základny. Dorazilo i několik top závodníků jako například: Bruno Hasulyo (HUN), Davide Alpino (IT), bratři Nikové (IT), Liran Machlev (ISR), z žen Laura Quetglas Garcia a Duna Gordillo Rodriguez (obě ESP) a také dorostlá juniorka Cecilia Pampinella (IT), která na našem Prague Paddle Fest závodila ještě i v kategorii dětí.

Celý náš tréninkový kemp jsme tak napůl počítali, že jeden z nás závodit nebude moct, protože bude muset hlídat to naše mimino na břehu (Tedy, že závodit nebudu já, protože stejně nejsem zvyklá na long distance a v ČR jsem předtím trénovala teprve dvakrát a pak byla měsíc nemocná s rýmičkou). Naštěstí jsme se dva dny před závodem dozvěděli, že ženský a mužský závod bude oddělený, a tak se ve mně ozvala závodnice a taky vidina bodů do našeho českého paddleboardového rankingu.

Když to shrnu, musím nám pogratulovat oběma. Sobě za to, že se mi povedl start a že jsem bez úhony upádlovala 10 kilometrů na choppy moři. A Davidovi za skvělý závod, který zakončil 2. místem v kategorii starších pánů Masters 40+.

Výsledky najdete na stránkách Euro Tour zde. Oficiální fotogalerie zde.

.

Užitečný tip č. 3 k jízdě na moři a péči o pokožku

Mažte se a cíleně se neopalujte! Jsem expert na špatné roztírání opalovacího krému (bílé fleky a otisky rukou na těle se střídají se spálenými fleky). Takže nejlepší varianta je nošení lyker, navíc krásně chladí, když se namočíte. Ještě týden před odjezdem jsme dostali krásná bílá trika s dlouhým rukávem od Paddle Fashion a k tomu jsme oblékli legíny. Co byl ale nedostatek bylo namazání nártů – krém se nám při rozjíždění se do závodu setřel a po více než hodinovém pádlování jsme měli pak spálené různé kousky nártů. Ještě teď to bolí, ale stříkám to práškem s ionizovaným stříbrem. Jo a když si tu lykru ale namočíte a na moři fouká, tak zase můžete chytit rýmu. Stalo se nám to všechno.

Napsáno životem a teď hurá na závody Českého poháru v paddleboardingu na našich vodách!