Přeskočit na obsah

Počítáme výkonnost českých paddleboardových závodníků

Touha soupeřit a porovnávat se, je hybnou silou sportu a paddleboarding na tom není jinak. Každý účastník s trochou soutěživosti se rád porovnává s ostatními. Nejen z tohoto důvodu vznikly v roce 2017 dva paddleboardové žebříčky. Jeden počítá úspěšnost závodníků na pohárových závodech v dané sezóně a druhý odráží dlouhodobou výkonnost českých jezdců (ranking). Žebříčky počítá národní svaz Česká Federace SURF a SUP (ČFSAS) k sestavování a zvežjňování aktuálního pořadí žebříčku paddleboardistů.

Foto: vítězové Českého poháru v paddleboardingu ve svých kategoriích dospělých i mládežnických, fotograf Martin Hladík

Žebříček bodování Českého poháru v paddleboardingu

Český pohárový žebříček je aktualizován po každých závodech Českého poháru v paddleboardingu. Český pohár vznikl v roce 2017. V posledních letech má každou sezónu okolo deseti pohárových závodních víkendů. Pohárové závody mají různé bodové hodnoty podle důležitosti. Nejvyšší počet bodů má MČR a Finále s počtem 3.000 bodů. Kalendář aktuálních pohárových závodů najdete na oficiálních stránkách ČFSAS .

Ranking

Ranking je složen ze závodů Českého poháru v paddleboardingu a dalších nepohárových českých a zahraničních závodů. Každý závod má svou bodovou hodnotu, tedy i různou významnost pro závodníka. O těchto parametrech rozhoduje sportovně-technická komise paddleboardingu na základě obecných parametrů závodu (organizace a velikost závodu, počet závodníků). Každému závodníkovi se započítává 6 nejlepších bodových výsledků za posledních 52 týdnů (poslední rok). S každou aktualizací bodových hodnot vypadávají staré výsledky a jsou doplňovány aktuálními z posledních uskutečněných závodů.

Pořadí v rankingu jednak odráží aktuální závodní formu jednotlivých jezdců, a zároveň neopomíná ani jejich mimořádné výsledky staršího data. Zohledňuje i dočasnou neúčast v závodech. Jen na českých vodních plochách se odehraje každoročně řádově dvacítka jednotlivých závodů, ze kterých je možno získat body do rankingu. Není třeba objíždět každý pouťák, několik kvalitních výsledků z bodově hodnotnějších závodů prokáže výkonnost závodníka dostatečně.

Ranking je i důležitým nástrojem např. při vytváření nominačních kritérií pro účast na Mistrovstvích světa a Evropy.

Top čeští závodníci

Klíčovým aspektem pro umístěn na vrcholu žebříčku je samozřejmě úspěšná účast na mezinárodních závodech. Na těchto závodech se v prorovnání s těmi českými rozděluje několikanásobný počet bodů. Nejlepší závodníci reprezentující naši zem tak kvůli obhajobě své pozice v rankingu nejsou nuceni objíždět do úmoru národní soutěže, ale mohou vyrazit na kvalitní mezinárodní závody. V silné konkurenci zároveň nabírají cenné zkušenosti z prostředí, které je díky oceánským vlnám, proudům a hlavně silné mezinárodní účasti významně odlišné od poklidných vod našich přehrad a rybníků.

Aktuální pořadí českého žebříčku najdete zde:  žebříček MUŽI + ŽENY + CHLAPCI DO 15 + DÍVKY DO 15  

Foto: ISA Mistrovství v paddleboardingu 2023 ve Francii, fotograf Sean Evans

Chcete změřit své síli s ostními borci ? Zúčastněte se i vy některého z mnoha závodů z české termínové listiny. Porovnejte svou výkonnost s ostatními nebo se jen přijeďte pobavit  s kamarády u vody.

Třídenní etapový závod na paddleboardu v podání ženy na paddleboardu. Letos se jel 40. ročník obnoveného závodu a Hanka Ježková z neratovického oddílu SK Livecross se ho zúčastnila a také úspěšně dokončila. A ještě nám o tom celém napsala zápisky z paddleboardového deníčku! Máš náš obdiv Hanko.

Celkové časy paddleboardistů

JménoPříjmeníKlubZeměCtgrVěkTotal timeDen 1Den 2Den 3
LiborŽlabBUDE sport Č. BudějoviceCZESUP60+20:56:348:40:178:27:233:48:54
MarekŠplíchalPaddle RepublicCZESUP35+22:32:239:28:108:57:294:06:44
DaliborOravecKVS PrahaCZESUP35+24:19:149:53:0010:05:034:21:11
HankaJežkováSK LiveCross NeratoviceCZESUP35+25:31:0910:28:4210:08:274:54:00

Výsledky najdete na webu Závodu


Jak to všechno začalo. Může za to společenská bublina

V neratovickém tréninkovém týmu jsou (pro mě dříve nepochopitelní) nadšenci do dlouhých tratí – spartani, běžci i paddleboardisti. Pořádáme u nás letos už 3. ročník 24hodinového závodu SUP Nera 24. Časem mi takové závody začaly připadat “normální”. Když na Nera24 dvě závodnice (Péti ze Zlína) povídaly o závodu Budějovice – Praha, zjistila jsem, že to chci zkusit taky.

Příprava. Trénovat, trénovat, trénovat

Paddleboardovou sezónu jsme zahájili koncem dubna pravidelnými tréninky na vodě 2x týdně. Od konce května jsem zkoušela delší trasy, nejdřív 20 km, pak 20 km ráno + 20 km večer. Dva týdny před závodem jsem zkusila 2 x 44 km ve dvou dnech po sobě, abych se přiblížila délce prvních dvou etap závodu (68 a 69 km). Zvládla jsem udržet čas, který by měl na splnění závodu stačit. Byla jsem spokojená. Posledních 10 dní před závodem jsem už žádné delší tréninky na prkně neplánovala, ale trochu víc, než obvykle jsem trénovala lezení na stěně. Celkem jsem za přípravný měsíc před závodem napádlovala asi 210 km (a zhubla o 4 kg).

Ráno před startem v Českým Vrbném – České Budějovice.

Registrace. Uf

Pořadatelé se na mě večer před závodem dívali trochu skepticky. Ptali se, jestli na prkně opravdu umím jezdit, jak dlouho prkno mám, a dokonce zvažovali nově zavést časové limity na trati, aby se nestalo, že do cíle dorazím někdy o půlnoci. Potěšilo mě alespoň vidět známé tváře z paddleboardu. Mimo mě jel na prkně ještě Libor Žlab, Marek Šplíchal a Dalibor Oravec.

Uf. Byla jsem vcelku vyděšená, většina závodníků jsou kajakáři a kanoisti s mnohem lepšími časy, než můžeme zvládnout na paddleboardu. Nejsou jejich pochybnosti oprávněné? Zvládnu to?

Support. Jedno velké díky

Mám úžasné sourozence. Rodiče, díky za ně! Můj super brácha Zbyněk si vzal dovolenou. Byl opravdu dokonalý support, sen každého závodníka. Mimo domluvené občerstvovačky se ukazoval na nečekaných místech, hlásil km i rychlost a fandil. Na občerstvovačkách bylo všechno dokonale připravené, jednou mě čekala i hromada lesních jahod. V cíli zas vždy postavený stan a nafouknutá karimatka. DĚKUJU TI BRATŘE, MÁŠ TO U MĚ!

Hanka s bratrem v Českém Vrbném.

Velkou podporu od zkušených pořadatelů závodu měl každý závodník. Vše bylo dobře promyšlené a zařízené, vše z mého pohledu klapalo jako hodinky. Moc děkuju celému super organizačnímu týmu! Jmenovitě děkuju Zuzce a Petrovi Mojžíškovým a fyzioterapeutce Monči. Díky taky všem spolu závodícím, zvlášť paddleboardistům za podporu. Děkuju Lucce a Davidovi Raabovým a Petrovi Bílkovi za sdílení zkušeností z předchozích ročníků závodu. A moc děkuju rodině, kamarádům a všem neratovickým paddleboardistům, včetně trenéra Richarda, kteří mě celý závod zasypávali podporujícími zprávami.


Den první. Den větru (68 km)

Podle předpovědi měl před polednem začít foukat silnější SZ vítr, 32 km/h, měl foukat až do večera. To je pro mě vítr, kdy často na trénink nejdu, protože to moc fouká. Utěšovala jsem se, že Vltava je schovaná mezi skálami, a že to nebude tak zlé. Předpověď se nespletla, já ano. Prvních 22 km na první přenášku / občerstvovačku byla pohodička. Rychle to ubíhalo a kluky na prknech jsem pořád viděla na dohled před sebou. Přenášky, včetně té první, mě bolely, a to hodně. Jsem zvyklá nosit prkno 30 m k vodě. Tady byly přenášky 200 – 600 m. Jak jsem neopatrně opírala prkno o sebe, už první den jsem si udělala na obou bocích pořádné modřiny. Kluci na přenáškách s prkny běželi, já se sotva ploužila.

A po první přenášce to začalo. Vítr. Pořádný. Chvílemi jen hodně nepříjemný. Chvílemi opravdu hodně hnusný. Chvílemi vlny přes prkno i přes věci. I přes velmi usilovné pádlování jsem se ploužila jen pomalinku vpřed. Kluci mi zmizeli z dohledu. Silně a vytrvale v protisměru fouká prakticky bez přestávky až do večera. Ale i tak je to nádhera. Je tu překrásně, skály, lesy, příroda, šplouchání vody o prkno.

Každičký kousek řeky odhaluje nový nádherný výhled. Svůj tréninkový čas jsem udržela díky tomu, že Vltava tady přece jen trochu teče, že říčních km je trochu víc než těch upádlovaných (v zatáčkách si to můžete zkrátit), a že jsem makala fakt nadoraz. Den první v limitu i s malou rezervou. Uf. Pořadatelé se na mě už tak skepticky nedívají. Uf. Gratulují mi, že jsem ten vítr zvládla. Hurá.

„Cílová“ rovinka u Zvíkova.

Den druhý. Den pohody (69 km)

Ráno se cítím skvěle. Včera horká sprcha, úžasná fyzioterapeutka, dobrá předpověď počasí, nic nebolí, žádný puchýř. Po včerejšku se chci trochu šetřit. Protivítr je pořád, ale snesitelný. Pádluju zlehka, hlídám si letmo rychlost a pořád se kochám úžasnou a nádhernou přírodou okolo. Jako bonus posledních asi 5 km vlnobití ze všech směrů, spousty člunů a jiných rychlých motorových vozítek jezdících cik cak. Některé závodníky to nepotěšilo, ale já si přišla, jak v zábavním parku a do cíle už šlo pomalu dohlédnout. Spadla jsem jednou, když jsem zkoušela jet na vlně za velkým člunem, neumím to a nepovedlo se mi to ani teď. Do cíle jsem dojela včas, jen málo unavená, hodně moc nadšená a spokojená.

Tenhle den jsem si strašně moc užila. Večer jsem si trochu vyčítala, že je to závod, a že jsem přece jen měla trochu víc makat. Ale co, zítra to napravím. To byl můj další omyl. Proč jsem si víc nehlídala pití? Proč jsem si nedala něco na hlavu? Proč jsem si ji aspoň občas pořádně nenamočila?

Den třetí. Žaludek na vodě (31 km)

Celou noc jsem nemohla dobře spát. Večer dělali hluk sousedi. V noci mi začalo být špatně, a to hodně špatně. Do rána pekelný průjem a pocit na zvracení. Buď úžeh nebo střevní chřipka, možná únava nebo od každého kousek? Žaludek jsem pak léčila ještě 3 dny. Ráno váhám, jestli mám zkoušet pádlovat nebo radši odstoupit ze závodu. Poslední etapa. Už jen 31 km. V žaludku nic neudržím. Je mi strašně blbě. Kam budu chodit s tím průjmem? Jde 31 km upádlovat na lačný žaludek? Hlavní pořadatel (díky Mojžo!) mně přinesl kouzelné imodium, přidal svůj africký příběh, ale prý jestli se necítím, že nebudu první, kdo to zabalí po dvou dnech. Brácha mi řekl, že to dám. Dala jsem si dvě pilulky imodia, průjem přešel, žaludek furt na nic. Jdu to zkusit. Slézt z prkna v tomhle úseku jde snadno kdekoli.

Třetí den si neužívám. Kolem celého posledního úseku vede podél Vltavy frekventovaná silnice, výfukové plyny zhoršují můj pocit na zvracení. Z obavy, abych si neuhnala něco dalšího, se poctivě hlídám. Každé půl hodiny piju minerálku a namáčím si kraťasy i klobouk. Doufám, že trasa se kouzelně zkrátí a kontroluju její délku na mapě v mobilu každé 2 km. Ubývá to pořád stejně pomalu.

Pádluju na morál a na bráchovo fandění (70% výkonu je prý v hlavě). Utěšuju se, že v autě by mě bylo hůř než na vodě. Nakonec to na jednu kofolu, jednu přesnídávku, půl jablka a dvě imodia dojedu až k Modřanské propusti, kde se můžu projet kanálem. Hurá, trochu srandy na konec.

Poslední km do cíle už to jede díky proudu samo. V cíli jsem s o dost horším časem na km než předchozí etapy, ale pořád v limitu. Uf.

Výsledek

Všichni mi gratulují a já mám pocit, že si to zasloužím. Mimo žaludku mě nic nebolí, nemám ani puchýře. Mám radost, že jsem to ujela v plánovaném čase. Poznala jsem super nové lidi. Těší mě, že to byl tak krásný dobrodružný zážitek, skvělá parta, krásná příroda. Mám radost sama ze sebe. Je mi sice blbě od žaludku, ale usmívám se od ucha k uchu. Oboje mi vydrželo i teď po třech dnech, kdy sepisuju svoje dojmy. Žaludek už o trochu lepší, úsměv pořád stejně široký.

Závěr druhého dne. Poslední občerstvovačka.

Poznatky. Poučení pro příště?

Reportáž a fotogalerie z víkendových paddleboardových závodů, které se konali na Hostivařské přehradě. 20.5.2023. Šestý ročník závodů, které pořádá Snowboardel – obchod s třicetiletou tradicí prodeje a poradenství ve všech „boardových“ sportech ve spolupráci s Českou Federací Stand Up Paddle a seriálu závodů Český pohár v paddleboardingu.

Sjela se šedesátka závodníků, jednotlivců i závodníci z 17 klubů.

Závodní sezóna odstartovaná na boso

Počasí a teplejší dny si daly načas, a tak mnoho ze závodníků ještě nemělo před prvním pohárovým závodem této sezóny příliš napádlováno. Nicméně v sobotu již bylo počasí i teplota vody vhodná na sundání neoprenových botiček a všichni si užívali písek hostivařské pláže. Co bylo zrádnější, byl vítr, který způsobil, že se všichni zapomněli namazat, když necítili vydatné jarní paprsky. Po celém dni všichni odcházeli s červeným obličejem a stříkali si na sebe sprej na popáleniny od Akutolu, který je letošním hlavním sponzorem poháru.

Sprint

Krátký sprintový závod byl velkým překvapením pro všechny. Přibyl nový formát letmé stovky, se kterým se závodníci většinou ještě nesetkali. Namísto startu s výběhem z pláže a jedné otočky kolem bóje na 250 metrů je čekaly nové nafukovací startovní bloky pro rozjížďky po šesti a rovných 100 metrů. Systém rozjížděk – ze 3 jízd se počítaly 2 nejlepší umístění a z toho se pak sestavily závěrečné finálové jízdy. I přes tento nový prvek a poryvy větru, které ztěžovaly řazení do bloků, se manévrování do bloků závodníkům dařilo a po odjetí kratší sprintové vzdálenosti vypadali i více svěží. Průjezdy cílem byly na centimetry, takže podívaná z mola místního wakeparku byla velmi napínavá.

 OPEN ženyOPEN mužiDěti do 15 let dívkyDěti do 15 let chlapci
1.Iva Dundová
HUDY SUP Team
Petr Rohlena
Budesport ČB
Karolína Uhrová
Spartak Modřany
Jakub Petržílek
Pádlujte.cz
2.Karolína Uhrová
Spartak Modřany
Filip Kubina
SUP Nymburk
Karolína Roubová
TJ Lokomotiva Cheb
Antonín Sázavský
JBC SUP Club
3.Lucie Raab
TJ Kotva Braník
Matouš Pavlík
SK Sport Zbraslav
Agáta Schwobová
TJ Lokomotiva Cheb
Mikuláš Trdla
JBC SUP Club

Long distance

Na dlouhý závod se zvedl vítr a v různých lagunách Hostivařské přehrady se projevoval ve směru i na síle jinak. Ale z osobních zkušeností můžeme konstatovat, že oproti minulému roku byl vítr příznivější. 5-6 m/s a v nárazech 12 m/s. (Ideální vítr pro začátečníky a slabší jezdce se pohybuje do 5 m/s).

Hromadný start ve dvou vlnách z protilehlé pláže. Muži a ženy kategorie OPEN, kteří se vydali na tři kola (cca 9 km) s přeběhem jeli první a hned po nich vlna dětí do 15 let a kategorie Sport, kteří se vydali pouze na jedno 3 km dlouhé kolo.

 OPEN ženyOPEN mužiDěti do 15 let dívkyDěti do 15 let chlapci
1.Iva Dundová
HUDY SUP Team
Petr Rohlena
Budesport ČB
Karolína Uhrová
Spartak Modřany
Jakub Petržílek
Pádlujte.cz
2.Agáta Radvanská
TJ Kotva Braník
Matouš Pavlík
SK Sport Zbraslav
Karolína Roubová
TJ Lokomotiva Cheb
Antonín Sázavský
JBC SUP Club
3.Kateřina Trdlová
JBC SUP Club
Filip Kubina
SUP Nymburk
Agáta Schwobová
TJ Lokomotiva Cheb
Mikuláš Trdla
JBC SUP Club

Celkové výsledky ze závodů najdete ZDE

Postřehy komentátora k závodníkům. Mládí vpřed!

V obou disciplínách se ukázal jako natrénovaný 19letý závodník Petr Rohlena z českobudějovického Budesportu jako číslo jedna a má tedy dobře našlápnuto s prvními pohárovými body. Na tomto závodě chybělo pár silných závodníků, kteří zrovna vyjeli na závod do zahraničí nebo si ještě léčí předsezónní zranění a nachlazeníčka. Což pro ostatní závodníky znamenalo velkou šanci nasbírat vyšší bodové hodnoty do celého seriálu. I tak se na tratích bylo na co koukat při vyrovnaných výkonech prvních pěti závodníků. Silný nymburský závodník Filip Kubina ještě stále patří k těm mladším. Zamíchat s pořadím si odskočil z rychlostní kanoistiky i Matouš Pavlík. Mladší závodníci jsou vystavováni neustálému tlaku starších a vítězství chtivých matadorů z kategorie 40+ a 50+. S letoškem se nám rýsuje už i kategorie 60+. Přeci jen už český pohár běží sedmým rokem.

V mladistvé kategorii do 15 let kraluje posledním rokem Jakub Petržílek z pardubického Pádlujte.cz stíhán jabloneckým duem Sázavský, Trdla. Jak mají chlapci natrénováno e ukáže už na příštím závodě až přijede i současný mistr ČR Matyáš Soukup, který tentokrát chyběl. Velkou proměnnou hrají i mladí závodníci z Německa, kteří na pohárové závody jezdí.

Z dívek bychom mohli vypíchnout teprve patnáctiletou závodnici Karolínu Uhrovou, která si v kategorii dětí do 15 let s přehledem dojela pro první místa, ale navíc se dostala na vítězné bedny i v dospělé kategorii žen. Z juniorek zde stojí za zmínku stále sílící závodnice Linda Syrovátková z Mladé Boleslavi, která v zimě závodí na běžeckých lyžích a dere se do předních příček ženského pole. Tyto mladé závodnice letos zčeří pořadí závodnic z OPEN kategorie, kterým nezbyde nic jiného, než si vyzvednout trofeje v podkategoriích Master 40+ a Senior 50+. Ale kdo ví, přeci jen se zkušené závodnice jen tak nedají a v průběhu sezóny se rozjedou.

V dětské kategorii stojí ještě za zmínku sledovat závodní úsilí Agáty Schwobové z TJ Lokomotiva Cheb, která závodí je ostaršená a závodí na pevném karbonovém prkně 12‘6‘‘ se staršími dívkami. Co na to její spolubojovnice Karolína Roubová?

Paddleboardové závody si užijí i diváci

Závody Českého poháru jsou veřejnosti otevřené a může se jich účastnit kdokoliv má zájem. I lidé s menšími nebo nulovými závodnickými zkušenostmi. Stačí se přihlásit a vzít si svůj paddleboard nebo si ho po domluvě předem půjčit. Kdo neholduje závodění a raději zkouší, testuje a povídá si na pláži, ten si na těchto závodech také své místo najde.

V rámci Snowboardel Paddle Fest závodů proběhla i první zastávka testování paddleboardů a nafukovacích kajaků pro veřejnost. Po celé léto bude Snowboardel Paddle TOUR jezdit na české pláže, kde se můžete seznámit, vyzkoušet a také zasoutěžit o deset paddleboardů.

Kam vyrazit na další závody?

Teď si dáme týden volno a v červnu se podíváme každý víkend do jiného města na další závody Českého poháru v paddleboardingu 2023.

Kompletní fotogalerie ČFSUP od Martina Hladíka ZDE
Výběr z galerie níže

Je konec dubna, a to je nejvyšší čas se se třídou domluvit, kam se vyrazí na jednodenní školní výlet. Celodenní výlet autobusem po českých hradech je klasika, ale dopoledne na paddleboardech je prostě víc chill.

Kurzy pro školy po šesté

Už šestým rokem pořádáme společně se Snowboardelem na našich testovacích základnách u vody workshopy pádlování pro školy a výlety. V roce 2018 jsme začínali v Praze na vodní nádrži Džbán, postupně jsme přidali i Radotín, Motole a tento rok i Lahovice. Několikrát jsme vyvezli třídy i na klidnou projížďku po Vltavě v úseku Davle – soutok Sázavy a Vltavy včetně zastávky na tajuplném ostrově se zaniklým kostelem.

Úvodní instruktáž na břehu

Koncept našeho skoro dvouhodinového kurzu je trochu učení a pak zábava. S paddleboardy se už většina dětí setkala na rodinných dovolených nebo v létě v půjčovnách. Na našem kurzu prohloubíme tuto nenáročnou sportovní aktivitu o zásady bezpečnosti na vodě a osobní bezpečnosti na paddleboardu, a hlavně o úplné základy techniky pádlování!

Jak dvouhodinový kurz probíhá?

Na vodě si můžeme vyzkoušet i zazávodit.

Co je potřeba s sebou?

Kam na tento kurz můžete vyrazit?

Od května do září v Praze na Hostivařské přehradě, nádrži v Motole a nádrži v Lahovicích.

Hostivařská přehrada – Praha 10, K Jezeru, Wake park

Nádrž Motol – Praha 5, autobusová zastávka Zahradníčkova

Nádrž Lahovice – Zbraslav, K sádkám 158, Kiosek Louka Prague

Naši instruktoři se na vás těší!

Napište nám na email info@paddleboardguru.cz nebo volejte našeho guru Michala Kašpárka tel. 724 361 217.

S přicházejícím oteplením se roztočilo i již několikrát nastolené téma paddleboardů v centru Prahy. Hned dvě městské části měly ve svých komisích pro dopravu a sportovně-kulturní dění na svém programu hlasování o zařazení možnosti využití paddleboardů pro zlepšení života svých obyvatel.

Sdílená paddleboardová doprava Holešovice-Karlín

Kvůli zpoždění otevření dlouho očekávané lávky HolKa, která spojuje Holešovice (Praha 7) s Karlínem (Praha 8) se obě městské části dohodly, že v místě zastávek přívozu ještě přibyde celkem 12 sdílených paddleboardů. Ty budou rozmístěné na všech třech místech (Holešovice, ostrov Štvanice, Karlín) a lépe tak poslouží z hlediska časové dostupnosti všem zájemcům, kteří se chtějí dostat přes řeku Vltavu v tomto místě.

Místopředseda komise pro dopravu Prahy 7 dále uvedl, že systém sdílení paddleboardů je v jednání. Rezervační systém by byl propojený s již veřejností oblíbenou aplikací Rekola (sdílená růžová kola, pozn. redaktora), která je nyní navázaná i na pražskou Lítačku.

Ilustrační foto ze skautského závodu Napříč Prahou přes 3 jezy, který se koná každý rok 28.9. na svatého Václava. Prostor cíle na Štvanici, na dohled zastávka přívozu s Holešovicemi a Holešovickou tržnicí.

Paddleboarding na Stalinu

Nově vzniklá vodní nádrž na Letné má sloužit jako důležitá součást pro zlepšení klima v letenských sadech. Tuto sezonu bude ještě procházet dokončovacími terénními a zahradnickými pracemi jejího okolí. Naskytla se tak vize časově omezeného jedinečného využití této vodní plochy. Předtím než bude nádrž osázena mokřadními rostlinami a bude pro lidi sloužit spíše jako místo relaxace a odpočinku. V současné době leží na stole komise pro městskou zeleň žádost od komise pro sport a kulturu o zpřístupnění této nádrže pro rok 2023 i pro aktivní odpočinek – tedy plavání a paddleboarding.


Dočetli jste až sem? Dnes je prvního apríla! Pokud se vám paddleboardy pro Prahu líbí, můžete se obrátit na vaší městskou část. Anebo si ověřit, jestli se sny nestaly skutečností a projet se na paddleboardu Prahou. (autor článku – H. Oax)


Mezitím se třeba podívej kde koupit paddleboard a kam vyrazit

Oblíbené značky nafukovacích paddleboardů a člunů

For Boat, For Caravan a Holiday World & Region World. Každoroční jarní výstava, která zaujme celou rodinu, se opět uskutečnila na výstavišti v Letňanech od pátku do neděle 19. března.

V nejvzdálenější hale číslo 7 se ukrývala oáza paddleboardingu a nafukovacích kajaků. Hned vedle byla pláž stylizovaná jako zázemí paddleboardových závodů s lehátky pro unavené nohy návštěvníků. O novinky nadcházející sezóny byl velký zájem a podle zájmu na stánku to vypadá, že se už za pár dní uvidíme všichni na vodě.

Vykoupali se asi jen 3 návštěvníci

Na bazénu si mohli všichni, kdo se nebáli, vyzkoušet paddleboardy i lodě. Proběhlo zde i pár instruovaných rychlo-workshopů správného pádlování anebo lekce jógy na paddleboardech. Za ty roky, co zde od roku 2018 společně působíme vedle stánku Snowboardelu, už jsme vychytali potřeby našich testujících a tak s sebou vozíme i náhradní trika, boardshorty a ručníky.

Za ty tři dny jsme stihli okouknout i ostatní haly a výstavy a celkový pocit je, že si potřebujeme vyrazit na výlet na jachtě, koupit si naprosto designový a minimalistický přívěsný bydlík za auto a navštívit všechny české regiony a hned potom vyrazit do Indonésie a Švýcarska.

Uvidíme se příští rok?

Skautský závod Napříč Prahou přes 3 jezy je zářijová jistota a také důvod k výletu do Prahy. Dopoledne zážitek na paddleboardu centrem Prahy a odpoledne památky, kultura nebo shopping.

Letos pršelo, příští rok bude svítit

Tento ročník byl deštivý. Podle skautů se to děje jednou za tři roky, že tato událost, na kterou se sjede i pět tisíc účastníků, proprší. I tak na mostech stojí už od rána diváci a fandí. Nejvíce na Karlovo mostě.

I tento ročník byl zařazen do seriálu Český pohár v paddleboardingu 2022, který pořádá ČFSUP. Zzávodní trať byla pro paddleboardy opět prodloužena až k Libeňskému mostu. Z důvodu probíhajících stavebních prací na lávce HolKa, která má spojovat Holešovice s Karlínem byla trať nasměrovaná prostředkem řeky a závodníci tak museli čelit silnějšímu proudu.

Výsledky najdete ZDE


Výběr z fotogalerie

Fotografové: Tadeáš Boněk – Tadeášek, Matěj Šafránek, Dalibor Bambas – Dalibor, Lucie Bláhová – Lůca, Jan Mikis, Lukáš Smola – Lachtan, Petr Váňa – Petr, Milan Cikánek – Milan, Václav Kolář – Vašek,
Alžběta Drobíková – Minutka, Michal Janata – Kalich

Odkaz na paddleboardovou fotogalerii ZDE

Reportáže z minulých ročníků

Na Koupališti Džbán si letos nezapádlujete, ale na Hostivařské přehradě ano! Půjčovna i paddleboardové workshopy ve Wake Hostivař ve spolupráci se Snowboardelem zahajuje sezónu 2022.

Vzniklo nové paddleboardové centrum v Praze 10

Jak dopadne osud Džbánu, developeři versus město, se neví. Ale pádlovat se musí. Byl to asi osud, protože jsme našli místo, které je po všech stránkách lepší. Hostivařská přehrada na Praze 10. Vše vzniklo, když jsme hledali vhodné místo v Praze, kam přesunout tradiční paddleboardový závod Snowboardel Paddle Fest s podobnými podmínkami. Paddleboarding si všichni užijí více, když je kolem pláž a rozsáhlá vodní plocha. A našli jsme. Zázemí nám poskytli kluci z Wake Hostivař, kteří si kvůli snížené vodní hladině při opravě hráze Hostivařské přehrady letos nezawakují. A tak vznikla spolupráce se Snowboardelem, který hledal zázemí pro své paddleboardové centrum.

Chcete si zapádlovat nebo vybíráte paddleboard?

V rámci Wake Hostivař si můžete zajezdit na paddleboardech od obchodu Snowboardel.

Zázemí areálu Hostivařská přehrada

Snowboardel Paddle Fest

Paddleboardové závody na Hostivaři

Vše úspěšně odstartoval závod Českého poháru v paddleboardingu, 21. května, kterého se zúčastnilo 60 závodníků napříč kategoriemi. Závodilo se v krátkém sprintu a vytrvalostním long distance na 10 kilometrů (Děti a Hobby polovinu). Závodníci museli čtyřikrát obkroužit Hostivařskou přehradu za poryvů čerstvého větru ze všech stran. Ze získaného startovného přispěl Snowboardel částkou 12.000 Kč na podporu Dětského domova Radost v Dolních Měcholupech. Děti se svými vychovateli si pro šek dopádlovali v krátkém beach race. Odkaz na fotogalerii ZDE. Pokud vás paddleboarding zajímá jako sport, můžete se sami vydat na některý ze závodů pořádaných Českou Federací Stand Up Paddle. Všechny závody jsou otevřené veřejnosti a kategorií je dostatek.

Kontakty

Workshopy a hodiny s lektorem – Michal Kašpárek Snowboardel, 724 361 217, michal.kasparek(zavinac)snowboardel.cz

Individuální půjčovna – Wake Hostivař, info(zavinac)wakehostivar.cz, www.wakehostivar.cz

Každoročně pořádaná největší vodácká akce, na které paddleboardy nemohou chybět, Napříč Prahou přes 3 jezy se letos uskutečnila opět ve svém zažitém předcovidovém formátu. Tedy včetně volného splutí těch, kteří nechtějí Prahou uhánět v závodním tempu. Podle hlášení hlavního šéfa vodních skautů Jana Fischera, bylo v propusti Staroměstského jezu (ten pod Karlovým mostem) napočítáno 1327 projíždějících lodí.

Kapitán celé akce Napříč Prahou přes 3 jezy Jan Fischer nalevo.

Závodu se zúčastnilo celkem 231 závodních posádek, ve kterých byla převaha skautských pramic, které tento závod berou velmi vážně a celou 6 km trasu projíždějí s velkým nasazením a nadšením. Závod paddleboardů se konal již potřetí a druhým rokem jako součást závodního seriálu Český pohár v paddleboardingu. Na startovní linii na Císařské louce se sešli jezdci všech kategorií k hromadnému startu. Kategorie Hobby na nafukovacích prknech do délky 12 stop a posádka megaboardu měli základní vzdálenost 6 km – tedy start – 3 jezy a cíl na štvanici. Další kategorie Open na pevných i nafukovacích paddleboardech do délky 14 stop si závod ještě prodloužili o 3 km k Libeňskému mostu a zpět.

Za Paddleboardguru crew jsem znovu jela závod po roční odmlce a proběhl nad má očekávání skvěle! Navzdory mým mama hormonům v kombinaci se zkreslenými vzpomínkami z předešlých zážitků z jezů, kdy mi mozek říkal, že nemusím riskovat a raději můžu zůstat v bezpečí s ročním miminem doma a nikdo u toho nemusí zemřít, jsem se vypravila už z loděnice na Braníku, kde máme svůj paddleboardový oddíl. Na start to bylo asi dva a půl kilometru a už tam jsem si uvědomila, že jsem se oblékla příliš teple. Neoprenové kalhoty a festovní funkční triko v kombinaci s vestou, camelbagem, a helmou mi způsobovali přehřívání už při prvních 20 minutách pádlování. Počasí se vyvedlo, bylo asi 20 stupňů a svítilo. Tak co, alespoň mi nebude zima a třeba se ještě schladím na jednom ze tří jezů. To jsem brala jako nevyhnutelný fakt. Před startem jsem se se všemi přivítala a ještě domlouvala focení se skauty na startovní linii, protože co si budeme povídat – takto ojedinělý zážitek prostě musí být na fotkách!


Po startu, nalevo od žluté bójky.

Start v 9:45 od Císařské louky

Paddleboardisté startují jako úplně první kategorie a můžeme si tak užít úplně hladkou vodu. Miluju tu první minutu po startovním signálu, kdy se prkna rozletí po hladké vodě, hlava vám vypne a přepne na mód totálního soustředění a prostě to jede. Už po pár set metrech jsem se z tohoto stavu probudila, přede mnou se otevřel výhled na Vyšehrad, pražské mosty a já jsem si říkala, že můžu trochu zvolnit, nehnat to na krev a užít si i výhledy.

První jez u Tančícího domu

Šítkovský jez je pozvolný a důležité je v závěru nevybrat ty největší jazyky uprostřed, ale přitom zůstat v proudu. Dá se v pohodě jezdit i ve stoje. Já jsem se rozhodla, že pojedu všechny jezy vkleče, nechtělo se mi příliš riskovat na úzkém pevném boardu. Musím se přece vrátit k miminu celá! Do jezu jsme najely bok po boku s další závodnicí Terezou a provalily jsme se jím jako parník. Pak následovalo asi dalších 800 metrů v poli Střeleckého ostrova (jediného místa v centru Prahy, kde je paddleboarding povolený po celý rok) než jsme dopádlovaly ke druhému jezu.

Druhý jez před Karlovým mostem

Staroměstský jez je to místo, které se mi ještě za těch pár ročníků 3 jezů nepodařilo projet ideálně a nejméně do půl těla jsem se vždy koupala. Od svého tchána starého Jezevce vím, že se musí jezdit vpravo. Navíc se koruna jezu ale stáčí doleva. Takže do něj musí člověk správně najet, srovnat rychlost s vodou a pak už se soustředit na tu správnou stopu. Letos jsem se nekoupala, ale držela jsem se zase moc vpravo, takže mě vzal silný vracák a při otáčení jsem ztratila nějaké vteřiny a také kontakt s druhou závodnicí Terezou. Tím se ve mě definitivně rozhostil pokoj klidu a míru a opustily mě poslední myšlenky na dohánění Terezy. Za mnou žádná další závodnice nebyla. Pozdravila jsem fotografy a záchranáře na lodi a už jsem se těšila na průjezd Karlovým mostem. Dělám to každý rok a je to skvělý pocit – na Karlově mostě stojí v husté řadě diváci říční z té nečekané podívané a já na ně volám „Ahoj!“ a celý Karlův most mi sborem odpovídá „Ahóóóóój!!!“ a tak můžu s úsměvem na tváři pádlovat ke třetímu jezu. Tady už to tolik neteče a před sebou mám ještě 5,5 kilometrů do cíle. Počítám si mostní oblouky, kterými musím projet, vzpomínám si na názvy mostů, projíždím přístavištěm a na obzoru už se mi rýsuje poslední jez.

Raději vkleče, než se koupat!

Třetí jez, ten nejdelší

Helmovský. Je to nejdelší retardér v celé české republice a snad i v Evropě. Měří 288,5 metrů a je široký 12 metrů. A je to jez, ze kterého mám vždy smíšené pocity. Dá se jet vestoje – první polovina rozhodně. Pak se začne pěnit a vytvářet „kopce a údolí“ a tam nechcete spadnout, protože je mělký a na dně jsou betonové retardéry, o které si můžete poranit nohu. Jedu ho celý opět v kleče a snažím se trefit do zpěněného „údolí“. Není to můj první retardér, vím, že musím být uvolněná a nechat se jen uhánět proudem. Ale letos mi přišlo, že prkno poskakovalo nějak více a hnalo mi to špičku mimo zpěněnou část, tak jsem si vzpomněla na další poučku a začala jsem vést pádlo vodou (tj. když v jednom místě ponoříte list pádla do vody jeho boční stranou a pádlo pak pomáhá kormidlovat paddleboard). A voilá – poslední jez za mnou.

Poslední 3 kilometry k Libeňáku a zpátky byly pro mne plahočením, ale to už jsem věděla, že jsem přežila a pokud přežilo i mý dítě hlídání, tak se v cíli za pár minut shledáme.

Můj výsledný čas byl 1hodina 13 minut. Nejrychlejší muž z kategorie Open byl letos Filip Kubina z Magna SUP Nymburk a ten to celé dal pod hodinu v čase 57 minut a 41 sekund.

Závěrečná vítězná pódia se konají společně se skautskými a je to skvělá hutná atmosféra, kdy vám v kruhu tleskají stovky skautů z celé republiky.

Nakonec jsem dostala diplom i já – bramborová medaile (já teda raději říkám měděná) v pevných boardech. 

Všichni si to užili a ti akční, kteří měli své parťáky v logistice prken si to celé sjeli ještě jednou ve volném splutí, aby si zopakovali jezy. V porovnání s dalším závodem na paddleboardech, který má ve své trati také jezy – Krumlovským maratonem (začátek října), je pro mě závod Napříč Prahou přes 3 jezy pohodlnější. Je totiž třetinový, co se do vzdálenosti týče a jezy si užijete hned pár minut po startu namísto nálože pěti krumlovských jezů, ke kterým musíte nejdříve 20 kilometrů dopádlovat. Pro toho, kdo si chce užít oba závody hlavně kvůli jezům, rozhodně 3 jezy doporučuju jako dobrý trénink a přípravu na mnohem náročnější Krumlovský maraton.

Takže zase příští rok na Svatého Václava, 28.9. 2022 na 3 jezech. S kým se uvidím na startu?

Celkové výsledky zde

Kompletní fotogalerie z objektivů Junák – Český Skaut ZDE

Výběr s paddleboardy níže

Minulý rok to bylo poprvé, co se tohoto ultimátního závodu zúčastnil ve všech třech etapách první paddleboardový závodník Marek Šplíchal (reportáž 2020). „Odšpuntoval“ tak tuto kategorii a letos se na startovní linii tohoto maratonu postavilo dokonce šest paddleboardistů. Dva na paddleboardech pevných – karbonových a čtyři na touringových nafukovacích paddleboardech. V poslední nejkratší etapě (pouze 31 kilometrů ze Slap do Prahy) se navíc připojili další tři závodníci na pevných boardech. Naše Paddleboardguru crew byla u toho každý den a každý kilometr jako sparing doprovodné a občerstvovací vozidlo jednoho ze závodníků, Davida Raaba.

A tak vám přinášíme tuto zevrubnou reportáž hned z několika pohled, abyste se mohli pořádně rozhodnout a připravit na další ročník 2022!

Detailněji jsme vyzpovídali zkušeného závodníka na pevném boardu Davida Raaba, který měl představu do čeho jde, jelikož má za sebou podobný pětidenní závod 11 Cities v holandských kanálech, kde ovšem nejdelší etapa měla pouze 45 kilometrů na rozdíl od ČB-Pha, kde ta nejdelší jich měla 72. A také jsme se zeptali na dojmy a zkušenosti závodnice Šárky Langové, která na paddleboardu jezdí rok, o závodě se dozvěděla z našeho webu a do závodu se vrhla s nadšením a splněním si představy sjíždění Vltavy. Scenérie a příroda kolem byla romantická, takže proč ne?

Účastníci dlouhého závodu před startem v Českých Budějovicích.

38. ročník závodu Budějovice Praha – 3 denní závod

1. etapa: České Budějovice – Zvíkov, 64 km
2. etapa: Zvíkov – Slapy, Ždáň, 72 km
3. etapa: Slapy, Třebenice – Praha, Malá Chuchle, 31 km

Šárka Langová (Liptál u Zlína)

Šárka je dobrodružka a samostatná nebojácná jednotka. Paddleboarding jí chytnul před rokem a naplno jí pohltil i tím prostředím vody a okolní přírody, které miluje. Tohle byl úplně první paddleboardový závod, do kterého jsem se přihlásila. Předtím žádný vodní sport nikdy nedělala a na všechno si přichází sama. Její rodina holduje jiným aktivitám, a tak by ráda rozšířila svojí paddleboardovou crew o nějaké další paddleboardisty, se kterými by mohla jezdit na společné výlety a výpravy. Jestli jseš na tom podobně, ozvi se jí na facebook tady. „Hledám podobného blázna!“ dodává Šárka.

Šárka Langová po startu

Šárko, připravovala ses nějak na závod? Pádlovala si každý den třeba 70 kilometrů v kuse? Nebo jaké byly tvé úvahy, že se na takový závod vydáš?

No řekla jsem si, že to prostě zkusím. Nejela jsem nikdy Vltavu a v bláhové představě, že ta řeka poteče jsem se přihlásila a ty propozice jsem si nečetla pořádně. A když jsem zjistila, že to bude 60 kilometrů, tak jsem začala jezdit. Pádlovala jsem třeba 18, ale u nás je Bečva, která je na jaře rozvodněná a to je zadarmo – není to pádlování za vlastní. Na Vltavě to bylo jako rybníko-pádlování, prostě to stálo. A ještě jsem trénovala na řece Moravě asi 30 kilometrový úsek s cestou vlakem na start a v cíli jsem si nechala auto. Takže ta logistika a úsilí bylo dost náročné.

Shrnula bys dojmy a zkušenosti z prvního dne? Etapa 62 kilometrů. Tys to ujela za xx hodin. Na čem jsi jela a občerstvování?

Teď po první etapě si říkám, že jsem asi blázen. Málem jsem tam vyplivla duši, a ještě jsem si na to vzala jeden den dovolené!

Paddleboard mám nafukovací, 14‘x28‘‘ Starboard, touringový model. Klidně bych brala ještě užší, třeba 26, ale jelo dobře.

A jídlo, to jsem vůbec neřešila! Myslela jsem si, že něco vydržím. Těch prvních 30 kilometrů jsem jela z lahví 1,5litrů vody, pak jsem teda měla žízeň a zastavovala jsem různě, ale vydržela jsem to. K jídlu jsem měla jeden banán a stačí. Taky jsem si namíchala ovesnou kaši s jogurtem a říkala jsem si, že si třeba cestou lžičku dám. Od Dalibora (pozn.další paddleboardový závodník) jsem měla nějaký nabuzovač, ale k tomu jsem měla respekt, protože jsem to ještě nikdy nezkoušela. A ještě sušené hovězí maso. Jenže přeci jen je to závod a tak ti to nedá, aby sis sedla a začala jíst kaši z misky. Ještě navíc, když jsem viděla další dvě holky paddleboardistky před sebou a nechtěla jsem, aby mi odjely. Vždycky jsem to za nimy střihla nějakým meandrem a zase jsem byla o kousek blíž…Takže ti vyhládlo a hypoglykemie… No úplně! Na první občerstvovací stanici v Hněvkovicích (22. km závodu) jsem došla za holkama, co tam byly a šla jsem se tam dojíst. Byla jsem úplně hotová a třepala jsem se. Naštěstí na téhle první občerstvovačce všichni ti zdatňáci proběhli a všechno jídlo tam po nich zůstalo. Banány a nutri tyčinky… Naštěstí mě Zuzka (pozn. pořadatelka, časomíra a hlavní občerstvovací koordinátorka) poradila, že v tomhle stavu už to nesmím takhle najednou zhltnout, ale že si mám ty nutri tyčinky zakousnout každých 20 minut a k tomu se napít. Tak jsem to začala praktikovat a prostě mě to vlilo energii do žil a zafungovalo to!

Baví vás na paddleboardu dlouhé vzdálenosti?
Ostatní Reportáže

Baví vás na paddleboardu dlouhé vzdálenosti?

  • Čas čtení 6 minut čtení
  • 21. 10. 2022

Patříte mezi ty, kteří rádi pádlují na paddleboardu dlouhé vzdálenosti? Počítáte si kilometry a už se těšíte až zase vyrazíte? Tento…

A všimla jsem si, že ses v rámci závodu spojila s Daliborem a tu první etapu jste jeli spolu. Pomáhalo to?

No my už jsme se s Daliborem podle obličeje znali z jedné Mikulášské jízdy z Prahy. A holky ze Zlína ty přijely spolu jako jeden tým a se svým doprovodem (Petin manžel) a už před startem vypadaly, že se hodně koncentrují na závod. S Daliborem jsme se potkali v Českém Vrbném večer na registraci před startem a on ani neměl, kde spát, protože mu nevyšlo ubytování. Tak spal pod mojí hamakou na mém prkně, přikrytý šátkem. Takže jsme se podporovali už od začátku a on na mě při závodě i čekal a říkal, že pojedeme spolu a že si takhle pomůžeme. Také nám pomohlo, že v polovině první etapy na nás počkal „občerstvovač“ Michal a dal nám vodu a meloun. A pak byla občerstvovací bedna na Podolsku, která teda už byla dost vyjedená, jak jsme jeli až poslední, ale naštěstí tam byl opět zlínský Michal a další doprovod od jedné závodnice kajakářky a ti nás zazásobili vodou a tyčinkama.

Tak ty jsi měla prostě takový štěstí na lidi. Je pravda, že tyhle extrémní závody nejsou jen o výkonu, ale také o té pospolitosti a vzájemné pomoci, a to je asi největší hodnota.

Jo byla jsem klikař, ale byla jsem na to připravená. Říkala jsem si Šárko, jedeš za své, nemáš tady žádného „caddyho“, takže jsem si vezla na boardu 4 litry té vody s izočajem, pak jsem tam ještě měla tu kaši, která byla úplně zbytečná. Takže jsem mohla mít o 4 kila míň. Příště si taky nalepím ty tyčinky na palubu jako měli kajakáři.

A co to pádlování? Jak obtížné byly pro tebe ty podmínky? Myslíš, že bys to zvládla příště lépe, když bys nemusela řešit pití a jídlo?

Jo dala bych to určitě. Ale chce to mít natrénováno alespoň těch 50 kilometrů v kuse víckrát než jednou. A tam člověk zjistí i sám, co s sebou musí vzít pak do závodu. No a mít ještě někoho, kdo ti udělá ty občerstvovačky a kdo ti vynese ten paddleboard v cíli z vody, když už vůbec nemůžeš. Když ho nemáš, tak je to prostě hodně složité.

Takže jsi po prvním dni udělala rozhodnutí, že druhou etapu vynecháš, odpočineš si a závěrečnou třicítku ještě dáte.

Jo přesně. Kluci navíc říkali, že je to hrozně hezkej úsek na tu přírodu a že část té vody teče líp než ten začátek první den. Byli tady Fyzoši a ti mi spravili záda. A také jsme měla hrozně nateklé ruce a nechtěla jsem mít těžké puchýře. Ale neměla jsem z toho pocit, že je to prohra. Už to, že jsem dojela těch 60 kilometrů je prostě dobré.

Takže příští rok znova?

Asi jo!


David Raab (Praha) 

Zkušený závodník na paddleboardu a dříve i na divoké vodě. Vodě rozumí a má za sebou i extrémní pětidenní závod 11 Cities ve Frýsku. Na závod se vydal, protože zrovna nebyly žádné jiné závody a také proto, že se mu už stýskalo po podobném zážitku jako na 11 Cities. A protože už druhou covidovou sezónu nejde vyjet nikam na venkovní závody na moře, tak si řekl, že je to nejlepší chvíle to zkusit. Navíc mu to bylo doporučeno jako aktivní dovolená a my jsme si to mohli užít jako road trip mámy s miminem okolo Vltavy.

David při přeběhu na přehradě Hněvkovice před Týnem nad Vltavou.

Davide, jak víš o závodu?

Už dlouho, vyprávěl mi o něm i můj táta, kterej pamatuje Vltavu ještě bez přehrad. Obnovenou verzi závodu znám už také pár let. Před pěti lety jsem jel 30 km etapu na paddleboardu a potom jsme s pořadateli i spolupracovali a zkrácená trať z Vraného byla i dvakrát součástí Českého poháru v paddleboardingu.

Nejdřív jsem si myslel, že celý závod paddleboardista nemůže ujet kvůli těm etapám přes 60 kilometrů denně. Měl jsem zkušenosti z 11 Cities s etapami 45-50 kilometrů a říkal jsem si, že je to limit. V hlavě mi to rezonovalo, ale nejsem zrovna ten typ, kterej by chtěl jít do nějakýho velkýho utrpení. Ale když loni Mára Šplíchal tenhle závod pokořil, tak z toho vyplynulo, že to jde.

Tak jak ses teda připravoval?

Věděl jsem, co je k přípravám potřeba, ale stejně se mi je nepodařilo ze 100 % naplnit.

Přizpůsobit to tělo na tu opakovanou dlouhou zátěž, dávat třeba dlouhé tréninky dva dny po sobě a naučit i ruce a tělo být dlouho na prkně – dvě, tři hodiny třeba.

A při těchto trénincích do toho aplikuješ třeba i to jídlo, abys věděl, jak to bude během závodu?

No s tímhle nemám moc zkušenost. Na takhle dlouhej závod jsem měl jenom rámcovou představu. Ptal jsem se ostatních lidí, co už to jeli, na jejich zkušenosti a dal to dohromady s tím, jak funguje moje tělo. Myslel jsem si, že na tuhle akci využiju Richardovo sparing partnera Tomáše, kterej to má zmáklý a bude nás oba krmit a já to budu mít z krku. No, a nakonec se ukázalo, že ani jeden z borců nejede. Ale místo něj ses do podpůrnýho týmu nahlásila ty s Rózou a tím to bylo vyřešený.

A teď k závodu – jak jsme tě sledovaly, tak při prvním přeběhu po 22 kilometrech na Hněvkovicích si vypadal ještě dost svěží. Přemýšlel si o tom, že máš před sebou ještě třeba dalších 40 kilometrů?

No jasně, že jsem o tom věděl! Strávili jsme nad tím pár hodin plánování, hlavně kde a po jak dlouhých úsecích mě budete občerstvovat. Během závodu se pak ukázalo, že jsme to naplánovali dobře. I když na Hladný 13 kilometrů za Týnem nad Vltavou mě přepadl hlad. Ještě, že jste tam zrovna byly na koukanou! Jinak je pro závodníka nezvyklý, že si s sebou musí něco vézt.

Takže co si vezl na prkně a jak si byl oblečený?

Camelbag (vak na pití na záda) a vezl jsem čistou vodu a na občerstvovačkách jsem měnil camelbag za camelbag. Měl jsem tři na měnění, abych vždycky odjížděl s plným. Okolo pasu jsem měl ledvinku s namíchaným pitím – dlouhý cukry a potrava, aby mi to sloužilo k tomu, když se na občerstvovačce na břehu nezvládnu dostatečně najíst, protože mi to zrovna nepůjde, tak abych se pak někde v mezi-etapě napil. Od dvou třetin každý etapy jsem měl speciální drink, kterej měl v sobě zakomponovaný látky pomáhající nastartovat koordinaci pohybů, protože ta v únavě odpadá.  Neměl jsem s tím předchozí zkušenost, ale kupodivu mi to pomohlo. A ještě jsem měl s sebou dva flapjacky, protože nejde jenom pít tyhle sladký věci, ale je třeba potřeba jíst i normální stravu. Klidně i housku se šunkou a máslem, to je podle mě nepřekonatelnej „flapjack“!

A druhý den si po mě chtěl sehnat i pivo. Nealko.

No to je pravda, tělo si to začlo žádat. Je třeba se na takovýhle věci připravit. Dokonce jsem snědl Rozitě i jednu přesnídávku. Chce to chuťovou rozmanitost. Obecně si myslím, že ta rozmanitost je při takhle dlouhých závodech důležitá ve všem. I v pádlování. Snažil jsem se jet technicky, abych se to tak bezmyšlenkovitě nesnažil „uklofat“, ale měnil jsem styly pádlování i rytmus výměny pádla.

Koukal si pořád před prkno? Říkal si, že se s tebou ještě dva dny po závodě houpala zem…

No člověk má tendenci padat pohledem a koukat do prkna, ale to jsem se snažil taky eliminovat. Mít rovný záda a nemít skloněnou hlavu. Koukat do dálky, protože je to i o přehledu co se okolo děje. Protože když se dostanete do vyplýho módu, což jsem se naštěstí nedostal, tak pak přijde nějakej bump (vlna) z boku a vy tam spadnete a je to takový zbytečný vysilování a zbytečná panika.

Co vlny od lodí? Vadili ti nějak? Kde to bylo horší, lepší, vadilo ti to?

Tak v tý první etapě z Budějc na Zvíkov to bylo klidný, tam se skoro nic nedělo. Živější to bylo druhý den a pak před Prahou. Hlavně na těch Slapech v okolí Živohoště a Ždáně lodě jezdí hodně, ale musím říct, že mě to nevadilo a otázka je jestli to už bylo tím, že už jsem se trochu naučil pádlovat ve vlnách nebo vhodnou volbou prkna… Mě ty vlny pomáhaly a rozbíjely mi ten stereotyp. A taky musím říct, že ta kultura těch kapitánů se dost zvedla a když vás míjej, tak zpomalujou, takže z toho nebyly žádný ostrý vlny. Dokonce se šlo párkrát i po nich svézt.

Je nějaké oblečení na paddleboardový maraton?

Já jsem jel první den v krátkém rukávu. Je dobře se pořádně namazat, protože tam člověk stráví hodně hodin na slunci. Od druhýho dne jsem jel s dlouhým rukávem v lehce kompresním triku, což si myslím, že mi taky pomáhalo udržet tělo v kondici. A pravidelně jsem si namáčel kšiltovku – těch jsem usušil za celý závod nespočet! Obutí jsem taky střídal buď naboso nebo v neoprenových botičkách i v závislosti na přeběhy, které byly dlouhé a po betonu. Dokonce jsem si od druhého dne vezl i tenisák na rozmasírování chodidel na občerstvovačkách.

A měl si nějaký moment, že by si to chtěl vzdát a nedojet?

Kladl jsem si otázku během druhý etapy, jestli to mám zapotřebí. Ale myslím si, že tenhle moment měl asi každej. Úplnou mentální krizi jsem ale neměl.

A co třetí etapa? Nastoupili ti tam tři čerství kluci – startovali jste spolu. Oni to měli dost jako sprint, chtěl si se s nimi taky držet – takový 30kilometrový finiš?

Tak jakýkoliv setkání s čerstvým člověkem tě mentálně oblaží. Připadal jsem si jako na startu nějakýho 10 kilometrovýho long distancu. Ale je pravda, že po těch dvou dlouhých etapách už ti moc energie na závodění s úplně čerstvýma závodníkama nezbývá. Takže jsem odstartoval svižně a pár metrů s nima jel a bylo to entuziastický.

Do třetí etapy nastoupili i další závodníci zleva: Jan Vlček, David Raab, Marek Šplíchal, Ondřej Petrák, Filip Kubina.

A máš nějaký doporučení pro potenciální závodníky, kteří se rozhodují, jestli do tohoto závodu nastoupí příští rok?

Tak do tohodle stádia asi každej člověk, kterej to chce jet, musí sám dospět. Těch důvodů, proč do závodu tohodle typu nastoupit je strašně moc – každej má nějakej a každej je dobrej. Vnímal bych tenhle závod jako takový iniciační zážitek, takže pokud je člověk takhle naladěnej, tak je to dobrá iniciace!

A ještě máš nějaký vzkaz pro organizátory závodu?

Jednoznačně velkej respekt k organizátorům, kteří cokoliv organizujou a u tohodle závodu to je ještě speciálnější v tom, že se snaží udržet legendu, tradici, a to mi přijde, že je hodně cenný. Protože ty kořeny jsou pro nás lidi důležitý. Ubytování a organizace vzhledem k tomu, že to bylo navíc putovní, tak to bylo skvělý. Atmosféra byla taky skvělá. Takže organizátorům děkuju za takovouhle akci.

A ještě bych chtěl dodat, že mě strašně bavilo jak na těhle závodech vzniká pospolitost mezi sportovci z různých prostředí. Že si na nich člověk uvědomí, že sám jako jedinec neznamená nic, což v dnešní době je docela cenný uvědomění, když se tak teď preferuje ten individualismus. Vrátí se tam k těm základním pospolitejm pravidlům, takže je jasný, že vy někoho budete potřebovat za 10 kilometrů a on, když vás potřebuje zrovna teď, tak to není, že mu můžete pomoct, ale že mu musíte pomoct. Když můžeš, tak musíš! Tohle tam platí a funguje to. 

Hromadné foto závodníků dlouhého závodu Budějovice-Praha aneb může si snad člověk přát oslavit své 1. narozeniny v lepší společnosti?

Paddleboardová síň slávy:
Paddleboardový výtah z celkových výsledků dlouhého závodu Budějovice – Praha, 167 km

UmístěníJménoPříjmeníKlubStátKategorieCelkový časDen 1Den 2Den 3
17DavidRaabNSP.CZCZESUP20:04:457:25:329:04:553:34:18
20MarekŠplíchalPaddleboard GuruCZESUP21:14:127:53:409:26:203:54:12
22PetraVrágováTAMBIK ZlínCZEiSUP w29:08:5710:41:4013:20:095:07:08
22PetraHoráčkováTambik ZlínCZEiSUP w29:08:5710:41:4013:20:095:07:08
24DaliborOravecKVSSVKiSUP29:36:0911:01:3113:17:135:17:25
26ŠárkaLangováVinyCZEiSUP w16:08:4611:02:05DNS5:06:41

Krátký závod, Slapy – Praha, 31 km

19OndřejPetrákTJ Prazdroj PlzeňCZESUP3:03:19
20FilipKubinaS. U. P NYMBURKCZESUP3:03:22
25JanVlček CZESUP3:10:12

Máme novou nafukovací věc. Soubor skákadel, vodních trampolín a prolejzaček, které si užijete i na paddleboardu. V rámci naší Paddleboardguru a Snowboardel spolupráce se snowboardovým klubem SnowRockets jsme ostřílené mladé závodníky nechali otestovat novou překážkovou dráhu v Paddleboard Centru Džbán. “Rakeťáci” si k tomu pozvali i kolegy z dalších klubů a celkově to pojali jako letní osvěžení “rivality” než se v zimě opět vrátí na kopec.

Na zátěžový test se sešlo 15 snowboardistů, kteří si sníh v kapalném skupenství užívali s velkým nadšením celé dvě hodiny.

Trať a formát fun závodu

Vyrazit od břehu na paddleboardu, dopádlovat k překážce, přeběhnout jí celou tam a nazpátek, opět nalézt na paddleboard, obeplout kolem překážky a skončit u břehu. Formát závodů byl koncipován jako dvě rozjížďky. Nejprve zvlášť dívky a zvlášť chlapci a poté společně finálové jízdy.

Provedení 

Pádlování zvládli všechny mladší ročníky kupodivu lépe než dorůstající juniorky. První zásadní pasáží bylo přelézt nebo skočit z paddleboardu přímo na kluzkou nafukovací překážku v podobě ležícího žebříku. Poté vyšplhat na trampolínu, seskočit z ní na plošinu a přeběhnout asi dvoumetrový válec spojující druhou plošinu a obě trampolíny.

Největší podívaná byla v pasáži dvoumetrového válce. Každý volil jinou taktiku, někdo rozběh, jiný poposedávání. A ti nejvíce naladění na závodění od poloviny válce skákali a na druhou plošinu přistávali skluzem po břiše, aby se zarazili buď o druhou trampolínu nebo zahučeli po hlavě přímo do vody. Ze břehu to byla velkolepá podívaná, ze které nás bolela bránice, ale fandili jsme dál! Následovala druhá trampolína a překážková dráha s přelézáním nebo podlézáním. Na konci už stačilo se pouze obrátit a absolvovat celou překážkovou dráhu ještě jednou nazpátek.

Nejrychlejší dívkou 

Marťa z SK Lajdáček.

– Jak ti to šlo? “No hrozně! Bylo to obtížný, hlavně to přelejzání. Byla jsem celou dobu nejistá a jen jsem viděla, jak jsou všichni přede mnou a že je musím dohnat.” (pozn. redaktora – ze břehu to vypadalo jinak, Marťa byla od začátku vpředu)
– Aha! A takovýhle pocity máš i při zimních závodech? Že si myslíš, že jsou všichni před tebou, tak přidáš a pak skončíš na bedně? “Noo, vlastně jo!”

Nejrychlejším chlapcem 

Tonda ze 100Hard (čti stay hard).

– Už si někdy pádloval na paddleboardu? “Jo, je to taková rekreační činnost, hlavně dělám snowboarding a windsurfing.”
– 
A jak se ti zdála ta překážková část? “Je to velká makačka musím říct, protože člověk se snaží udržet stabilitu a všichni kolem tam padaj. Já jsem teda nespad.”
– 
Ani u toho válce na přeběh si nespad? “To už si vlastně nejsem jistej, byl to takovej fofr!”
– 
A z hlediska fungování těla – musel si být hodně koncentrovanej a zaťatej? “Zaťatej ani ne, spíš hodně pružnej. Člověk musí mít v nohách trošku cit, aby se tam na tom nerozsekal.”
– Takže tip pro ostatní zní: “Je to o nohou!”

Jak dopadlo klání mezi dvěmi snowboardovými kluby?

Když to shrneme, tak vyzývající klub Snowrockets paradoxně (nebo gentlemansky?) neutržil ani jednu bednu a proto si to celé dali jednou bez paddleboardu – ale s plaváním – a to už se jim reputaci podařilo napravit. Vypadá to, že si to ale náležitě užili a na zimní sezónu budou určitě dobře připraveni. Koneckonců můžou dál trénovat na zapůjčených paddleboardech od Snowboardelu.

A výsledek testu? Vodní Gladiator překážka 100% prošla!

Od začátku prázdnin si můžete zaskákat a zablbnout i vy! Stačí se stavit v Paddleboard centru na Džbáně – přes léto každý den od 10:00 do 19:00 (a také podle počasí, sledujte aktuální dění půjčovny na facebooku půjčovny).


A pokud nejste dovádivý tip tohoto kalibru můžete si určitě vybrat nějakou jinou aktivitu, kterou paddleboard centrum ze svého programu na vodě nabízí.

“Naším cílem je nabízet každodenní program pro návštěvníky a rádi bychom, aby se k nám za kvalitním a zajímavým programem na Džbáně vraceli.” komentuje aktuální pravidelný program Paddleboard Centra Džbán jeho manažer Michal Kašpárek. “Přijďte si za náma udělat pohodičku a vyzkoušet všechny prkna, co tady máme. Rádi s vámi o nich i pokecáme.”

Paddleboard centrum Džbán v pár bodech:

Kontakt dzban@snowboardel.cz nebo ve skupině na facebooku v messengeru


Napříč Prahou přes 3 jezy. Největší vodácká akce, na které se na svátek svatého Václava (28.9.2020) každoročně setkají tisíce skautů a nadšenců do pádlovacích sportů. Letošní ročník byl poznamenán přísnými „anti-covid“ hygienickými nařízeními.

Poprvé otevřená závodní kategorie paddleboardů

Asi největší změnou pro veřejnost bylo zrušení turistické části volného splutí Vltavy ve výletnickém tempu. V závodní části, která vždy probíhá od časného rána, byla zrušena i početná kategorie raftů a dalších lodí. A tak se závod dostal na samé jádro svých počátků, které se datují až do roku 1939, kdy závod začaly jezdit skautské posádky na pramicích. Velké štěstí měli letos paddleboardisté, kteří se díky spolupráci České Federace Stand Up Paddle se Skauty mohli účastnit závodní části závodu Napříč Prahou – přes 3 jezy. Závod byl zařazen do seriálu Český pohár v paddleboardingu v regionální úrovni. A my jsme této ojedinělé paddleboardové příležitosti projet se Prahou, v místech, kde je normálně během roku plavba paddleboardům zakázaná, využili.

Na startovní linii se sešlo na třicet paddleboardistů. Otevírali jako první celý závod Napříč Prahou.

Vzhledem k tomu, že se muselo tento rok odehrávat všechno bez kumulování závodníků z různých koutů republiky na jednom místě, bylo třeba se na závod připravit předem online včetně výkladu trati. Zajímavá byla také zkušenost s vyzvedáváním startovních čísel před závodem přímo na vodě. Musíme smeknout před perfektní organizovaností skautů!

První jez – Šítkovský, v pozadí Tančící dům. Tomáš Kolářík.

Paddleboardová trať

Na startovní linii u Císařské louky se sešlo na třicet závodníků včetně jednoho megaboardu. Ti, kteří si chtěli především 3 jezy užít, a ještě se pokochat se přihlásili do kategorie Hobby a po projetí třetím jezem končili po 6 kilometrech na ostrově Štvanice. Pro hlavní závodní kategorii OPEN, která do závodu nastoupila na dlouhých prknech nafukovacích i pevných se letos přizpůsobila délka tratě na 9 kilometrů, tak aby více odpovídala jedné ze tří tradičních pohárových disciplín – long distance. Ovšem do tohoto prodlouženého závodu se přihlásili i jezdci na kratších hobby prknech, protože si to podle jejich slov prostě „chtěli užít pořádně“. A tak se všichni v kategorii OPEN vydali navíc k Libeňskému mostu a zpět k Negrelliho viaduktu a pak teprve do cíle.

Někteří na jezu utrhli flosnu.

Závodu se účastnila i kategorie Hobby.

Vyhodnocení vodních podmínek

Co se týče povětrnostních a hydrologických podmínek, tak ty byly tento rok opravdu vyzívající. Když pomineme špatnou předpověď počasí, která se nakonec nenaplnila, protože nepršelo tak moc, mohli se závodníci těšit na příjemný stav vodní hladiny a vyšší průtok Vltavy. Vyšší stav vodní hladiny je pro paddleboardisty důležitý především na jezech kvůli flosnám, aby se jim nezlomily. Ovšem letošní jezy nebyly vůbec milosrdné a kombinace toho všeho způsobila dvě utržené flosny a jednu těžce zbroušenou. Příští rok to bude chtít zkrátit ploutve pod 20 palců délky nebo si rovnou namontovat říční flosnu. Také divokost vody letos neumožnila fotografům na jezech zachytit skoro žádný průjezd paddleboardu ve stoje. A jak se skoro všichni koupali v září v chladnoucí Vltavě. Někdo i na všech třech jezech. Nebyli však sami. Podle zprávy od záchranářů měly na jezech problémy i pramice. Na Staroměstském jezu u Karlovo mostu se jich zatopilo dokonce osm.

I tak jsme po dokončení závodu měli dobrý pocit, že se tento ročník uskutečnil. Závěr byl trochu po anglicku. Bez zbytečných průtahů se převléct a bez vyhlášení vítězů opustit ostrov. Protože, co kdybychom se náhodou ze samé radosti líbali!

Závod byl součástí Českého poháru v paddleboardingu 2020.

Paddleboardová výsledková listina zde


Výběr z oficiální fotogalerie 3 jezů 

od kolektivu fotografů: Petr Váňa, Michal Turek, Petr Foldyna, Petr Kalousek, Kompletní fotogalerie zde